El Govern ha aprovat la memòria preliminar sobre l’Avantprojecte de Llei de creació de l’Agència Espacial de Catalunya, promoguda pel Departament de Polítiques Digitals i Administració Pública. Això suposa el primer pas del que serà l’estructura administrativa encarregada de desplegar la política satel·litària de Catalunya i gestionar l’activitat del sector de la nova economia de l’espai (New Space). Amb aquest acord, el Govern inicia els tràmits per crear l’Agència tan sols dos mesos després d’haver presentat l’Estratègia NewSpace de Catalunya i els seus eixos de treball.
L’acord d’avui s’emmarca en l’Estratègia NewSpace de Catalunya, l’estratègia de país en l’àmbit de la denominada nova economia de l’espai, aprovada per l’Executiu el 27 d’octubre passat per impulsar un nou sector econòmic d’alt valor afegit generador d’oportunitats, de creixement econòmic i d’ocupació, mitjançant l’ús de satèl·lits més petits i de menor cost, que orbiten a baixa altura.
L’Estratègia NewSpace de Catalunya desplegarà un programa d’actuacions per enfortir l’ecosistema del NewSpace català i liderar la generació de coneixement, l’aplicació social i empresarial i la creació de noves solucions basades en dades facilitades per l’ús de noves tecnologies, per tal de fomentar el creixement econòmic i millorar la vida de les persones.
Un dels elements clau per a l’èxit i sostenibilitat de l’Estratègia NewSpace de Catalunya és el desenvolupament d’una normativa que proporcioni estabilitat jurídica al desplegament de l’estratègia i del seu ecosistema. A la mateixa Estratègia s’estableix “la necessitat de desplegar una norma reguladora, amb rang de llei, i una estructura administrativa en forma d’agència, que desplegui la política satel·litària i permeti gestionar adequadament l’activitat de la NewSpace a Catalunya”.
En aquest sentit, disposar d’un marc jurídic ajudarà tant al consum de nous serveis de dades per part del sector públic com a la incorporació d’empreses i més massa crítica al sector NewSpace, amb l’objectiu que generi efectes positius en el PIB, sigui font d’ocupació i permeti desenvolupar nou coneixement. Així, la política satel·litària de l’Administració ha de garantir l’existència d’un mercat, almenys en origen, que sigui una llavor per a la viabilitat de l’ecosistema amb vincles sòlids en el territori i que contribueixi a revertir desigualtats socials, eliminar barreres geogràfiques i fomentar la connectivitat entre els ciutadans.
Així mateix, cal disposar d’una estructura administrativa en forma d’agència que permeti gestionar adequadament l’activitat de la NewSpace a Catalunya i s’encarregui de centralitzar tots els aspectes relacionats amb el compliment de la llei; definir una promoció empresarial competent i ser responsable de les activitats de promoció, seguiment i control relacionades amb empreses que vulguin desenvolupar la seva activitat en aquest àmbit de la manera més àmplia i integradora possible. De fet, una anàlisi del dret comparat mostra que la major part de normes relacionades amb l’activitat espacial tenen associada en algun moment la creació d’una agència espacial.
Els principals encàrrecs i funcions de la futura Agència Espacial de Catalunya, seran, entre altres:
- Implementar l’Estratègia NewSpace de Catalunya i la política de desenvolupament econòmic nacional de l’espai.
- Actuar com a entitat de referència per als agents públics i privats en totes les qüestions relacionades amb el desenvolupament del sector espacial.
- Gestionar programes nacionals de recerca i desenvolupament espacial.
- Coordinar de forma estratègica les diverses infraestructures relacionades amb el sector NewSpace.
- Gestionar les relacions internacionals en temes relacionats amb la indústria espacial.
La nova economia de l’espai obre una finestra d’oportunitat gràcies a la democratització de l’espai, fins ara reservada a les grans potències de la indústria aeroespacial. Gràcies al desenvolupament tecnològic, una forta reducció de costos i un canvi de paradigma en la manera de desenvolupar missions espacials, les barreres d’entrada han anat desapareixent i avui es poden oferir nous serveis basats en satèl·lits, les seves dades i l’ús de l’espai per part de diferents sectors productius del país.
Impulsada pel Departament de Polítiques Digitals, l’Estratègia NewSpace està dissenyada perquè Catalunya pugui consolidar i maximitzar el seu lideratge en el camp dels nanosatèl·lits. Es calcula que el desenvolupament d’aquesta nova economia d’alt valor afegit generarà 1.200 nous llocs de feina i una facturació de 280 milions d’euros fins al 2025. En només 5 anys, per tant, es preveu multiplicar per 2,5 el nombre d’empreses que avui es dediquen al sector fins arribar a les 75, i multiplicar per 4 els llocs de feina i per 6 la facturació.
Ara sí que ho veig clar: no em cal llegir disbarats, que amb el titular tinc prou per saber que dormim i somiem, potser vivim i morirem… Quina mena d’estructura d’estat és aquesta (potser de la categoria “orbital”)?
No som capaços (o potser sí?) d’enllestir el vot electrònic i ja volem posar el primer home català a l’espai?
Quants catalans tenen certificat electrònic per moure’s al nou món digital?
Que no sabem quan votarem el proper govern català, senyors!! Perquè no som capaços de fer els preparatius que convé per complir els compromisos electorals amb la ciutadania (que no són només cosa dels jutges i la pancarta, sinó sobretot dels que es presenten a revalidar mandat o a perdre el seient)