Posicionament de Somescola davant la proposta de modificació de la Llei de Política Lingüística

image_pdfimage_print

Quan han passat dos mesos des que la sentència del TSJC que obliga a fer un mínim del 25% de les classes en castellà i, per tant, obert el termini perquè l’Estat espanyol pugui instar-ne a l’execució forçosa, i davant la proposició de modificació de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística presentada pels grups parlamentaris d’Esquerra Republicana de Catalunya, Socialistes Units per Avançar, Junts per Catalunya i En Comú Podem, la plataforma unitària Somescola ha consensuat entre les més de 60 entitats membres, manifestar:

  1. La seva indignació i rebuig per la intromissió dels tribunals en el sistema educatiu i en la política lingüística del país, que no respon en absolut a criteris pedagògics sinó ideològics, que és l’enèsim atac a la llengua i que pretén trencar el gran consens de país al voltant de l’escola catalana. Un model consolidat, validat per la societat catalana al llarg de dècades i que és exemple d’equitat, de cohesió social i d’igualtat d’oportunitats de tot l’alumnat.

  2. Que la proposta de modificació de la Llei de política lingüística registrada al Parlament de Catalunya dijous 24 de març com a reacció a aquesta sentència, tramitada inicialment per via d’urgència, s’havia construït sense debat públic i, especialment, sense comptar amb el conjunt de la comunitat educativa i les entitats que treballen per la llengua. L’endarreriment del ple on es tractarà la proposta a finals d’abril obre la porta a poder tenir el necessari debat social i a poder presentar aportacions i esmenes.

  3. Que el contingut d’aquesta proposta genera grans preocupacions i incerteses entre la comunitat educativa i la societat civil pel que fa a la seva eficàcia per garantir el blindatge del català a l’escola i per protegir jurídicament els centres.

  4. Que el català, com a llengua pròpia de Catalunya, és i ha de continuar sent la llengua vehicular, d’acollida i d’aprenentatge en tots els nivells i en totes les modalitats del sistema educatiu. En l’actual situació de minorització que pateix el català, l’escola ha d’exercir de força compensadora i ser un referent en la normalització lingüística.

  5. Que el model vigent d’immersió lingüística garanteix l’assoliment de competències en català i castellà, i la no segregació de l’alumnat segons la seva llengua familiar. És imprescindible que s’eviti qualsevol possibilitat d’obrir la porta a la segregació o la creació de comunitats lingüístiques separades a les escoles.

Per tot això, la plataforma Somescola reclama al Govern i al Parlament:

  1. Que qualsevol acord o proposició legislativa que afecti substancialment l’escola en català ha de comptar necessàriament amb un consens ampli tant en l’àmbit polític com en el social. En conseqüència, havent-se endarrerit la votació de la proposta de modificació de la Llei de política lingüística, reclamem que s’obri un espai de diàleg honest amb Somescola i que l’acord dels partits s’ampliï a l’àmbit social incorporant les esmenes i compromisos paral·lels adients que permetin assolir un acord de màxim consens. Oferim el marc de Somescola com a espai de diàleg i negociació.

  2. Que qualsevol proposta legislativa, decret o política en l’àmbit de l’escola en català ha d’oferir garanties clares per blindar el català com a llengua vehicular i vertebradora del sistema educatiu.

  3. Que el Departament d’Educació doni instruccions clares i comunes i suport a tots els centres educatius de Catalunya en l’elaboració dels projectes lingüístics per garantir a tot l’alumnat de Catalunya l’accés a l’aprenentatge i l’ús del català, independentment del seu origen, la seva llengua familiar o situació social, i que garanteixi la no segregació de l’alumnat dins dels centres ni entre els centres educatius.

  4. Que el Departament d’Educació ofereixi als equips directius i docents seguretat i protecció jurídica per reforçar l’escola en català i els projectes lingüístics enfront de les intromissions judicials i instrumentalitzacions polítiques.

  5. Que s’augmentin els recursos destinats a millorar la qualitat de l’escola catalana i avançar en el coneixement i l’ús del català a l’escola (aules d’acollida, material didàctic, plans per revertir la segregació, etc.), que es posin en marxa polítiques valentes consensuades amb Somescola i que s’actuï també més enllà de l’àmbit de l’escola (als espais informals dels joves, el lleure, en l’àmbit audiovisual, en el laboral, etc.) per revertir els retrocessos dels darrers anys i caminar cap a una plena normalització del català.

Exigim als tribunals que aturin la intromissió en l’escola catalana i en la política lingüística del país, i al Govern de l’Estat espanyol i als partits que li donen suport que respectin aquest gran consens de país.

Publicitat

La plataforma Somescola insta els partits i les entitats a reforçar el treball conjunt per protegir, consolidar i millorar el model d’escola catalana, a actuar amb agenda pròpia i a reforçar aquest consens de país aprofitant el marc del Pacte Nacional per la Llengua. Somescola vol fer valdre la capacitat de construir consensos entre les múltiples i molt diverses entitats i sectors de la comunitat educativa i la societat civil que la componen, i reclama a les institucions ambició per garantir acords amplis tant en l’àmbit polític com en el social.

Somescola continuarà amb la tasca engegada fa deu anys, per tal de continuar coordinant totes aquelles persones i entitats que es comprometen a actuar de manera activa en suport del model educatiu català, ja sigui elaborant propostes de manera proactiva, amb mobilitzacions, accions als centres i als carrers, com donant suport als centres educatius i docents.

Barcelona, 7 d’abril de 2022.