El Departament d’Empresa i Treball ha convocat per a la tardor que ve les votacions per a la renovació dels òrgans de govern de les Cambres de Comerç. Aquesta convocatòria contempla enguany un sistema d’autenticació mitjançant SMS que oferirà més garanties a l’hora d’identificar les persones electores i evitar un ús fraudulent dels certificats electrònics necessaris per a votar. Es tracta d’un sistema de seguretat reforçada que, de fet, desenvolupa el sistema de garanties del nou Decret electoral, aprovat fa pocs dies, pel que fa a preveure mecanismes d’identificació plena de l’electorat. En aquest sentit, cal recordar també que aquesta normativa inclou, entre altres coses, la prohibició expressa de la delegació del vot.
En concret, la resolució aprovada pel Govern fixa el període entre el 15 i el 19 de setembre per a les votacions per sufragi en remot, mentre que estipula que el 20 de setembre aquelles persones que ho prefereixin puguin exercir el seu dret a vot presencialment en els diferents col·legis electorals que cada Cambra hagi disposat (11 en el cas de la de Barcelona, i el col·legi únic corresponent a cadascuna de les altres Cambres de Comerç). També es contempla que les votacions dels candidats o candidates a proposta de les organitzacions empresarials, en el cas d’aquelles cambres en les quals es proclami més d’una llista i en el supòsit d’existència de contesa electoral a les eleccions per sufragi dels electors/ores, tindran lloc el dia 24 d’octubre de 2023.
La convocatòria també recull els terminis de presentació que tenen les diferents candidatures. Així, tant les candidatures elegibles per sufragi com les proposades per les organitzacions empresarials es podran presentar del 24 de maig de 2023 al 7 de juny de 2023, ambdós inclosos. En el cas de les empreses de major aportació voluntària, les candidatures es presentaran en els terminis que estableixen els reglaments de règim interior respectius de cada cambra.
Mètode de votació i reclamacions
En aquests comicis els vots es podran emetre en remot o presencialment. Per a la primera modalitat, els votants hauran d’accedir a la plataforma electrònica de votació a través del web de la Cambra que els correspongui. Aquells que votin en remot hauran de disposar d’un certificat electrònic qualificat de signatura electrònica que els identifiqui com a persones electores, en el cas de persones físiques, o com a representants legals de persones jurídiques. Pel que fa a la segona modalitat, la presencial, els electors podran apropar-se al col·legi que els pertoqui, identificar-se convenientment i votar mitjançant els equips que cada Cambra hagin disposat en els esmentats col·legis.
El procés d’identificació, com s’ha esmentat anteriorment, es reforçarà en el procés electoral d’enguany amb un sistema de doble factor. Així, un cop el votant hagi presentat el seu certificat electrònic qualificat, el sistema li demanarà un número de telèfon mòbil per a exercir la doble autenticació de la identitat del votant via SMS. Sobre aquest pas, a més, cal afegir que el sistema no permetrà que un mateix número de mòbil s’utilitzi per a completar la identificació de dues persones físiques diferents.
Les persones que vulguin presentar reclamacions vinculades al vot electrònic remot ho podran fer des del dia 15 de setembre fins que es tanquin els col·legis electorals. Pel que fa a les persones que votin presencialment, el dret de reclamació es podrà exercir durant el dia 20 de setembre també fins al tancament de les seus de votació. Aquestes reclamacions poden presentar-se, preferentment, per mitjans electrònics mitjançant el Canal Empresa de la seu electrònica de la Generalitat de Catalunya, o bé en suport paper a la seu de la Junta Electoral Central en horari d’atenció al públic, o bé davant la Mesa electoral corresponent.