image_pdfimage_print

DIPLOCAT va engegar el 2015 un projecte d’internacionalització de la festa de Sant Jordi que ha mantingut cada any, malgrat la pandèmia, basat sobretot en la campanya #BooksAndRoses a les xarxes socials i una pàgina web. Enguany, les xifres mostren clarament que tornen els actes presencials i una certa normalitat. L’any passat es van comptabilitzar 57 esdeveniments a 28 països, la major part dels quals van ser actes virtuals. En canvi, enguany el web ja registra 331 actes a 239 ciutats de 38 països, dels Països Baixos a Veneçuela, passant pel Japó i Costa Rica. Aquesta xifra és sensiblement superior al centenar llarg d’actes que s’organitzaven abans de la pandèmia i el motiu és que cada cop més llibreries decideixen participar de la festa, sobretot a països com Alemanya i França, gràcies a iniciatives encapçalades per les respectives Delegacions del Govern de la Generalitat, tot regalant roses i punts de llibre a tots aquells que compren aquell dia.

Les comunitats catalanes que hi ha escampades pel món també organitzen molts dels actes i concursos literaris que es fan aquests dies. Entre les novetats d’enguany destaquen presentacions de llibres durant les nits de Ramadà a Tunis, tallers o exhibicions castelleres a Copenhaguen, Londres i Berlín, i actes a ciutats asiàtiques on no s’havia fet mai res semblant, com Naha (Japó), Bangkok o Singapur. En aquesta darrera ciutat, l’Agència Catalana de Turisme repartirà roses en una cèntrica llibreria.

Per a la secretària general de DIPLOCAT, Laura Foraster i Lloret, “les xifres d’enguany són una excel·lent notícia, perquè no només apunten a un possible final de la situació excepcional viscuda els darrers anys, sinó que mostren clarament el potencial internacional de la festa catalana dels llibres i les roses, que permeten que Catalunya es presenti al món amb uns valors com la cultura, la lectura, l’amor i l’amistat, que volem reivindicar i que en un món on encara es declaren guerres són més actuals i necessaris que mai”.

Publicitat
Publicitat

El projecte internacionalitzador de Sant Jordi se centra en el web www.booksandroses.cat, que ofereix informació sobre Sant Jordi en diversos idiomes, un vídeo explicatiu i materials de difusió descarregables, com ara un full mà disponible en més de 30 idiomes. El web es renova cada any i permet agrupar actes per països i per categories. Un dels apartats destacats del web és un mapa on s’anuncien i promocionen tots els actes relacionats amb la diada de Sant Jordi que es fan a fora de Catalunya. El web també ofereix la possibilitat d’enviar roses virtuals i desitjar un bon Sant Jordi a persones que visquin lluny.

En paral·lel i per fer que la festa del 23 d’abril sigui més coneguda arreu del món, DIPLOCAT reprèn enguany el costum de convidar un grup de periodistes estrangers perquè puguin veure i viure l’ambient de la jornada en directe a Barcelona. La delegació d’aquest any inclou periodistes d’Alemanya, Croàcia, Eslovènia, Marroc, Noruega, Polònia i Tunísia. Durant els dies que siguin a la capital catalana es trobaran amb escriptors i editors, visitaran entitats culturals i es reuniran amb directius de l’Institut Ramon Llull i la Institució de les Lletres Catalanes, per exemple.