El món de l’audiovisual català i en català està prenent una embranzida que ens necessita a tots nosaltres per avançar en aquest camí. La situació del català a la xarxa ha passat de ser anecdòtica a cada vegada comptar amb diverses iniciatives molt interessants.
Des del 2006, el .cat creat per la Fundació puntCAT, ha superat aquest any els 110.000 dominis. Així com webs temàtiques o sobre la realitat de la comunitat nacional catalana, cada vegada és important que s’ha eixamplat a l’àmbit empresarial com fet distintiu de la marca.
No obstant això, calen també altres elements i tendències que marquin, el món de la Catosfera.tech publica anualment el cicle de debats, tallers i xerrades inspiradores per a tots els públics que el 2021 van tenir lloc a Girona. L’Associació Catosfera ha incorporat també a l’aplec inicial de bloguers —i més tard tuitaires— que va constituir el seu esperit fundacional, la dimensió empresarial del sector a Catalunya. Cal també potenciar-ne l’ús però també la producció de continguts en català com ha estat el fenomen Viquipèdia. Juntament amb Plataforma per la Llengua, la comunitat lingüística compta amb diverses plataformes que potencien la creació de continguts en català: Valençúbers, Canal Malaia o Creadors.tv.
Les tendències tecnològiques a Catalunya o en català s’anuncien i difonen a través de la revista digital MetaData: El digital de tecnologia en català i cal posar-les al focus per a aquells qui ho busquen i altres usuaris que, tot i tenir hàbits més marcats per l’ús de plataformes majoritàries, pugui detectar la necessitat de poder expressar-se en català o vegi aspectes amb què pugui veure-s’hi més identificat. Permet evidenciar el món tan ric de l’emprenedoria al nostre país que permet combatre l’efecte devastador, moltes vegades, de la publicitat globalitzada en una societat que es ven com a democràtica i diversa en teoria.
TROBO.cat és un altre exemple d’eina per als internautes catalans. Aquest cercador està dissenyat per ajudar en la cerca en català a Internet. Utilitza les API de Google, Bing i Viquipèdia i afavoreix sempre els continguts en català. Si bé es troba als inicis, està mancat de campanyes publicitàries i, per tant, és important que se’n difongui l’existència. Proveu-lo.
Ens fem ressò també de Goufone, una altra operadora de casa nostra que tot i tenir deu anys de vida es va estenent i porta fibra òptica a més comarques, com és el cas del Maresme, i que va néixer per fer arribar la fibra òptica allà on les altres empreses no ho feien sense permanència, en funció de les pròpies necessitats i amb un servei de proximitat, ja que és una empresa de quilòmetre zero.