El ple del Parlament Europeu va donar suport ahir dimarts a un projecte de llei per impulsar l’eficiència i abaratir els serveis oferts als ports marítims de la UE, com amarratge, remolc i càrrega de combustible. Introduir més transparència en la fixació de tarifes per a aquests serveis i per l’ús de les infraestructures portuàries, així com en les subvencions rebudes pels ports, contribuirà a evitar abusos de preus i distorsions del mercat, segons els eurodiputats.
Tot i que els models de gestió vigents podran mantenir-se sempre que respectin unes exigències mínimes, el nou reglament obliga a que cada port tingui autonomia per fixar les seves tarifes i vol reduir els subsidis entre ports d’un mateix país, posant fi a l’hipercentralisme d’alguns Estats, com ara l’espanyol.
L’acord d’avui encara no és definitiu: cal que la Comissió Europea, els Estats membres (Consell) i el Parlament es posin d’acord sobre el text definitiu en una negociació final.
La coalició espanyolista PP, PSOE i Ciutadans va ser derrotada clarament malgrat les gestions fetes per la diplomàcia espanyola, que considerava que el reglament europeu de ports “atempta contra la Constitució espanyola”.