Algunes cooperatives de les Garrigues han registrat un increment de les vendes d’oli d’oliva, sobretot a través d’internet. És el cas de l’Arbequina d’Arbeca, que han passat de fer unes 30 o 40 comandes a la setmana a més de 200. Això els ha fet pujar les vendes un 400% en comparació a l’any passat i s’han vist obligats a contractar més personal per envasar l’oli. A la Cooperativa de Sant Isidre de les Borges Blanques han viscut una situació similar i ho atribueixen a les conseqüències de la guerra a Ucraïna amb la crisi de l’oli de gira-sol, i l’obsessió d’alguns compradors d’acumular producte per si de cas. Les cooperatives fan una crida a la calma perquè l’oli està garantit i tampoc creuen que faci falta apujar el preu.
El president de la Cooperativa d’Arbeca, Jaume Gotsens, ha explicat que des del 4 març estan tenint una “allau” de comandes, per internet, però també presencialment a la botiga. Molta gent també els truca per preguntar si s’acabarà l’oli o si s’apujarà el preu. Per donar resposta a la demanda han hagut de contractar tres persones més per reforçar la cadena d’envasat d’oli, ja que les vendes han pujat entre un 380 i un 400% en comparació al març de 2021.
Gotsens creu que la situació ve derivada de la crisi per la guerra a Ucraïna, però no ho atribueix al fet que els qui fins ara consumien més oli de gira-sol s’hagin passat al d’oliva. Més aviat pensa que els compradors són els consumidors habituals que possiblement hagin avançat les compres de l’estiu davant el temor que es pugui acabar l’estoc. També és possible que la restauració hagi apostat per comprar més oli d’oliva i tot plegat fa que l’increment registrat els darrers dies hagi estat “espectacular”.
El gerent comercial de la Cooperativa de Sant Isidre de les Borges Blanques, Francesc Vilanova, també ha constatat un increment marcat de vendes a causa de la guerra. En aquest sentit, destaca que el client principal és català, sobretot de l’àrea metropolitana i de la Catalunya central. Vilanova atribueix la pujada de les vendes al fet que la gent té por i han volgut acumular producte “per si de cas”.
Demanda generalitzada a la DOP Garrigues
El president de la DOP Garrigues, Enric Dalmau, ha confirmat que l’increment de la demanda ha estat generalitzat a totes les cooperatives de la DOP. Fins i tot s’han trobat amb gent que ja havia fet la compra de l’oli per tot l’any i que aquesta setmana “han repetit”. Dalmau ha assegurat que hi ha “psicosi” i por entre la gent per la guerra a Ucraïna i això ha fet multiplicar les vendes per dos, tres i fins i tot quatre, en comparació a un any normal.
“No cal patir per la falta de subministrament”
Vilanova ha remarcat que no cal patir per la falta de subministrament d’oli d’oliva, ni a curt, ni a mitjà, ni a llarg termini. “Tenim suficient producció per abastir les demandes dels clients”, ha assegurat, per la qual cosa ha fet una crida a la calma i la tranquil·litat. En aquest sentit, Vilanova ha valorat positivament l’augment de vendes al detall, ja que els socis de la cooperativa se’n poden beneficiar perquè se’ls pot pagar més bé.
A Arbeca, Gotsens ha explicat que abans de la campanya pronostiquen que la meitat de l’oli es vendrà envasat i l’altra meitat a granel a l’estranger. Davant la situació actual, han decidit aturar les vendes a granel per poder assegurar el subministrament als consumidors d’aquí.
De moment, les cooperatives no es plantegen apujar el preu de l’oli, que està fixat entre els 5 i 5,5 euros el litre. Això no obstant, han alertat que si continuen apujant els preus dels carburants, potser caldrà prendre algun tipus de mesura, ja que en el cas de l’Arbequina d’Arbeca el transport de l’oli al consumidor és de franc.