image_pdfimage_print

Des del 2019 i per mandat del Ple de l’entitat, DIPLOCAT monitoritza la presència de Catalunya a les converses digitals, amb l’objectiu de saber qui en parla, a on, quan i com. Segons Laura Foraster, secretària general de DIPLOCAT, “es tracta d’una eina molt útil a l’hora de dissenyar estratègies de projecció internacional, que es complementa amb d’altres de les quals també disposa l’entitat, com ara el monitoratge de mitjans internacionals o l’enquesta sobre la percepció internacional de Catalunya”.

Pel que fa a l’any 2021 i des d’un punt de vista purament quantitatiu, la xifra de mencions durant els onze primers mesos de l’any, que és el període que abasta l’anàlisi, és de 477.155. Tenint en compte que el 2020 en van ser 793.605, el descens és de gairebé el 40%. Aquí s’hi inclouen les mencions a Twitter (93%), mitjans digitals, blocs i fòrums a tot el món, exceptuant Catalunya i Espanya. Això equival a 1.307 mencions diàries i 54 mencions cada hora. La conversa sobre Catalunya va arribar a un públic potencial de 201 milions de persones.

Pel que fa a les temàtiques, els tres temes estrelles de l’any 2021 van ser, en primer lloc i de manera destacada, la política (59%), seguida dels esports (19%) i la pandèmia (9%). A continuació apareixen cultura, ensenyament, ciència, successos, turisme i gastronomia.

Publicitat
Publicitat

En l’àmbit polític, les converses se centren en temes relacionats amb la independència, les relacions entre Catalunya i Espanya i les eleccions, i tenen un to més negatiu als països de parla hispana (EUA, Mèxic i Argentina).

El FC Barcelona acapara la major part de la conversa esportiva, seguida de grans esdeveniments esportius com el Gran Premi de MotoGP i la Volta Ciclista a Catalunya, molt seguida per francesos, suïssos, flamencs i neerlandesos.

Pel que fa a la covid-19, l’idioma principal és el francès i no l’anglès per la proximitat de França amb Catalunya, que és un element important quan es parla de viatges o contagis. Les mencions sobre el toc de queda i els tancaments de locals de nit són les principals, però també hi ha una alta presència de temes polítics relacionats amb la celebració de les eleccions del mes de febrer en plena pandèmia.

Els països amb més volum absolut de conversa sobre Catalunya són els EUA (22%), França (14%), Regne Unit (11%), Mèxic (9%) i Argentina (7%). Si ponderem les xifres en funció dels habitants de cada país, els cinc països amb més percentatge són França (17%), Argentina (14%), Regne Unit (13%), Suïssa (10%) i els Països Baixos (7%).

Un altre element que analitza l’informe és el to general de les mencions, que poden ser positives, neutres o negatives. Això és el que s’anomena reputació digital. En el cas que ens ocupa, la majoria de mencions són neutres (57%), seguides de les negatives (26%) i les positives (17%). La majoria de mencions negatives es refereixen a la covid-19 i la gestió de la pandèmia, els aldarulls per la detenció de Pablo Hasel i l’entrada de Vox al Parlament de Catalunya.

L’estudi també inclou una comparativa de Catalunya amb altres entitats subestatals, com ara Escòcia, Gal·les, Quebec, Flandes i el País Basc. Aquestes dades, però, podrien no ser un reflex fidel de la realitat, perquè mentre en el cas català s’han exclòs totes les converses en castellà, per entendre que bàsicament provenen d’Espanya, en el cas d’Escòcia i Gal·les, per exemple, només s’han exclòs les converses geolocalitzades al Regne Unit. L’estudi indica que, comparativament, Escòcia lidera les mencions (59%), seguida de Gal·les (21%), Quebec (14%), Flandes (3%), Catalunya (2%) i el País Basc (1%).

Tot i que l’estudi abasta tot el món, s’han fet anàlisis específiques dels següents països, en l’idioma o idiomes que més s’hi parlen: EUA, Mèxic, Argentina, Brasil, Regne Unit, França, Alemanya, Itàlia, Països Baixos, Suècia, Suïssa, Croàcia, Eslovènia, Letònia i Estònia.

Aquí podeu consultar l’estudi complet, fet per l’empresa Nethodology, amb les fitxes específiques per països.