El 78,9 % de les cadenes de supermercats que venen en línia ho fan en català; el 73,7 % de les que tenen web, disposen de versió catalana i el 68,1 % de les que tenen app, la tenen en català. Aquests són els resultats més destacats del projecte Emmarca’t Supermercats que el Departament de Cultura, a través de la Direcció General de Política Lingüística, ha portat a terme en 42 marques de les 50 primeres empreses en facturació del sector de distribució alimentària a Catalunya.
Aquest estudi forma part de la tasca que desenvolupa Política Lingüística per acompanyar les empreses amb polítiques d’estímul i informació sobre les obligacions legals i els avantatges en termes de màrqueting i consum perquè incorporin el català en l’atenció als consumidors i també en la venda en línia, com ja fa el sector de forma majoritària.
El català, disponible en la compra en línia
Un 46,2 % de les cadenes de supermercat líders a Catalunya ofereixen l’opció de comprar en línia. En el 68,4 % d’aquestes cadenes el català és l’opció lingüística de manera completa, un percentatge que arriba al 78,9 % si s’inclouen les cadenes que l’ofereixen parcialment (el 10,5 %). Un 21,1 % no l’ofereix com a opció.
Webs en català en la majoria de supermercats
L’estudi determina que 38 de les 42 cadenes de supermercats analitzades tenen pàgina web (90,4 %). Un 73,7 % d’aquestes marques la tenen disponible en català, el 71,1 % tenen l’opció completa en català (27 webs) i una cadena (representa el 2,6 % de les marques) l’ofereix només parcialment. Són 10 (26,3 %) les marques, de les que tenen web, que no ofereixen l’opció de compra en català.
El castellà està disponible en el 84,2 % dels webs de les marques de supermercats i altres marques o establiments d’autoservei analitzats. El 15,8 % dels webs ofereix l’anglès com a opció lingüística; el 5,3 %, el francès i l’alemany. Cal destacar la presència de l’èuscar i del gallec en un dels webs.
Opció en català en l’aplicació mòbil dels supermercats
Del conjunt de cadenes de supermercats amb aplicació mòbil (52,4 %), el 68,1 % té l’opció de compra en català. El 63,6 % l’ofereix íntegrament i el 4,5 % l’ofereix de manera incompleta. El 31,8 % de les cadenes amb app no ofereix encara la llengua catalana.
Del total de marques, el 47,6 % no disposa d’aplicació mòbil; en el 33,3 % dels casos hi ha disponibilitat de llengua catalana –el 2,4 % de les marques té una versió incompleta en català–. El 16,7 % no disposa encara de català en l’aplicació mòbil.
Política Lingüística treballa amb els principals agents del sector per millorar la presència del català que, tot i això, té un alt grau de disponibilitat respecte d’altres àmbits comercials.
Univers i mostra
Aquest estudi, realitzat per la Direcció General de Política Lingüística, ha analitzat 42 marques de distribució alimentària i productes de supermercat, i marques o establiments de lliure servei en formats comercials diferents (autoserveis, superserveis, supermercats, hipermercats i marques especialitzades).
La font d’informació per a la selecció de les marques és l’Anuari de la distribució comercial del sector quotidià en règim d’autoservei (2019), publicat per la Direcció General de Comerç del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya.
Selecció:
- Marques de les 50 primeres empreses en facturació del sector de distribució alimentària a Catalunya.
- Mínim de 5 establiments.
- Es comptabilitzen els webs de marques de supermercats i altres establiments d’autoserveis de Catalunya: en el cas que un grup empresarial tingui dues submarques amb 2 webs, se’n comptabilitzen 2, i en el cas que 2 marques diferents tinguin un sol web, se’n comptabilitza 1.
Emmarca’t Supermercats: https://llengua.gencat.cat/ca/serveis/dades_i_estudis/mon-socioeconomic/oferta/mes-estudis/#bloc1