El passat 8 de novembre l’ANC va presentar la campanya “Consum Estratègic” per donar efectivitat real a la proclamació de la República catalana, en aquest cas en l’àmbit econòmic, mitjançant l’apoderament de la gent en la presa de decisions de consum quotidià. Aquesta campanya serà per la Comissió de Fem República.
David Fernàndez, coordinador de la Comissió, i Elisenda Paluzie, presidenta de l’Assemblea, han traçat les línies generals d’aquesta iniciativa. En una primera fase es demanarà a les empreses que vulguin ser proveïdores de productes o serveis que s’inscriguin al registre de Proveïdors estratègics. Posteriorment, es demanarà, tant a persones com a empreses disposades a canviar l’empresa proveïdora de serveis, que s’apuntin a un registre de Consumidors estratègics. L’assemblea els posarà en contacte amb les empreses proveïdores de serveis. “Les mateixes empreses triaran, nosaltres no farem llistes d’empreses bones i dolentes”, ha explicat Fernàndez.
En una segona fase, el directori d’empreses s’obrirà a aquelles que reuneixin els requisits per oferir els seus productes i serveis, de manera que els consumidors estratègics puguin contactar-hi directament. La voluntat és “canviar els hàbits de consum, en tots els sentits”, ha afegit Fernàndez.
Les empreses i els consumidors ja es poden inscriure al web consumestrategic.cat, que anirà creixent a mesura que empreses i consumidors s’hi vagin apuntant.
La política de la por
La presidenta de l’Assemblea va criticar la campanya catastrofista que l’Estat va dur a terme la tardor passada, quan va emetre decrets perquè les empreses poguessin canviar de seu sense necessitat que la decisió passés per la junta d’accionistes va crear un escenari d’inseguretat jurídica.
Paluzie va subratllar que aquesta campanya, “absolutament política”, no va tenir cap efecte real: el PIB no va baixar el 30%, com deien que passaria. Ans al contrari, el tercer trimestre la taxa de creixement de Catalunya va ser superior a la mitjana europea i espanyola, i el mes d’octubre va ser rècord en exportacions. Tot i això, Paluzie va admetre que possiblement aquesta campanya de la por va tenir un cert efecte en els resultats electorals del 21 de desembre.
Per tot això, Paluzie va remarcar la importància d’aquesta estratègia de l’Assemblea, i va refermar l’estratègia de l’ANC a l’hora de preparar la ciutadania per a la independència, aprenent les lliçons de l’octubre del 2017, per quan torni a venir un altre embat democràtic.
D’una banda, ha de servir per “enfortir el teixit empresarial a Catalunya que respongui a valors de lliure mercat i de no ingerència dels poders polítics” i, d’una altra, “donar informació i estudis econòmics relacionats amb la independència de Catalunya” com també de les empreses.
En definitiva, es pretén donar informació als consumidors perquè “prenguin lliurement les seves decisions de consum” amb el màxim d’informació possible, “fugint” del “nacionalisme econòmic” i no mirant l’origen de les empreses, amb la voluntat d’aconseguir una economia oberta i, de passada, ajudar a l’economia catalana.
La pàgina web de la campanya conté una informació del context i els objectius de la campanya, així com una explicació detallada de Què farem i de Com funciona.
Per entendre el fons, la necessitat i la viabilitat de la campanya, a la mateixa pàgina web s’hi poden consultar les notícies més interessants de l’àmbit econòmic que la justifiquen, així com els principals i molt rellevants estudis econòmics que avalen la situació i potencial de l’economia catalana.
En l’àmbit de la campanya dissabte vinent se celebra la “Primera jornada sobre energia i telefonia” al Centre Cultural La Mercè de Girona.