El programa I tu, jugues en català?, del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), engega la cinquena edició de la campanya de Nadal, amb la finalitat de promoure la presència del català en el consum de jocs i joguines, que és més estès durant les celebracions de Nadal i de Reis.
El Consorci fa una aposta clara per aquest programa, atesa la importància dels vincles de relació i comunicació que s’estableixen a través del joc, en què la llengua juga un paper primordial.
Les famílies que vulguin disposar de l’oferta de joguines en català ja tenen a l’abast un catàleg amb prop de 750 productes, que poden consultar al web del CPNL o a l’app del programa (I tu, jugues en català?), tant per a IOS com per a Android.
Per mitjà de l’app, també s’accedeix a la llista d’establiments que donen suport al programa, amb l’opció de trobar els més propers a la ubicació de l’usuari. Els jocs es poden valorar des de la pàgina web i des de l’aplicació.
17 empreses fabricants del país fan una aposta clara per a un mercat que demana, també, la presència del català, amb la ferma voluntat de fer-lo créixer i consolidar-lo, tant per adaptar el joc a la demanda lingüística de la clientela, com per normalitzar la presència de la llengua catalana en el sector.
Treball en xarxa al territori
Els 22 centres de normalització lingüística que el Consorci té distribuïts per tot Catalunya permeten la coordinació de les actuacions del programa al territori, braç a braç amb els comerços de l’entorn adherits.
La implicació del teixit associatiu i comercial local en la promoció de l’ús de la llengua catalana és fonamental per garantir-ne l’èxit. En aquest sentit, l’adhesió de més de 400 comerços és molt significativa i contribueix a dinamitzar les actuacions que es duen a terme amb aquesta finalitat. Aquests comerços tenen a la vista un expositor per fer publicitat de l’app i del concurs I tu, jugues en català?
Gràcies a l’apartat «Agenda d’activitats» de l’aplicació i del web, es poden conèixer les demostracions i els tallers de jocs per a tota la família que el CPNL organitza arreu de Catalunya.
El concurs I tu, jugues en català?, un èxit
De l’1 al 15 de novembre, la segona edició del concurs I tu, jugues en català? per a Instagram ha servit per constatar la creativitat dels participants, amb fotografies que relacionen la llengua i el joc, descrites amb una frase o paraula.
De totes les imatges presentades, unes 350, el jurat n’ha d’escollir les guanyadores, que optaran a premis importants, cedits pels patrocinadors: Abacus, Devir, XANASCAT, Teatre Nacional de Catalunya, El racó de l’Avi Melcior, Cap de Colla, Kibo, La Fallera Calavera i Sembra.
El jurat del concurs, presidit per la prestigiosa fotògrafa Pilar Aymerich, compta amb Josep M. Serrano, director de Serveis a la Joventut de XANASCAT; Benjamín Amorín, responsable de Devir TV i de l’àrea de Comunicació de Devir Iberia; Isaac López, gestor de comunitats de la cooperativa Abacus, i Josep Madorell, gerent del Consorci per a la Normalització Lingüística. El veredicte i el lliurament de premis es farà durant el pròxim mes de gener.
L’origen del programa
Les primeres actuacions del CPNL relacionades amb el joc parteixen del 1997, amb iniciatives vinculades a l’elaboració i la difusió de catàlegs de jocs en diferents centres de normalització lingüística (CNL). El 2012, s’inicia la campanya I tu, jugues en català? al CNL de Barcelona, que, posteriorment, es consolida com una actuació estratègica de tot el Consorci, en vista de la bona acollida entre el públic i els professionals del sector.
El Consorci per a la Normalització Lingüística
El Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL) és una empresa pública creada l’any 1989 per la Generalitat de Catalunya i diversos ens locals, amb la finalitat d’afavorir l’ensenyament i fomentar l’ús de la llengua catalana en tots els contextos de la societat i facilitar, així, la cohesió social, també per mitjà del treball en xarxa amb entitats i associacions.
El CPNL, que està integrat per la Generalitat de Catalunya i 135 ens locals, s’organitza a través de 22 centres de normalització lingüística i compta amb 146 punts d’atenció. Dona resposta a les necessitats de formació en llengua catalana de la població adulta i d’assessorament i gestió lingüístics d’empreses i entitats.