image_pdfimage_print

El Govern ha aprovat un sistema propi de gestió de les emergències internacionals per assistir els catalans i catalanes que es trobin a l’estranger i estiguin afectats per una situació d’emergència, així com per donar suport a les seves famílies. El sistema estableix uns protocols interns d’actuació entre els diferents departaments de la Generalitat que s’hi puguin veure implicats, que habitualment són els d’Acció Exterior i Unió Europea, el d’Interior i el de Salut.

Un dels objectius d’aquesta iniciativa és coordinar les comunicacions del Govern amb la resta d’actors implicats en l’emergència, ja sigui per raó de les seves competències o per la naturalesa i l’abast de la situació originària de l’emergència. És a dir, establir una comunicació directa amb les diferents institucions i entitats públiques i privades del país on s’ha produït l’emergència amb la finalitat de vetllar pels afectats, sempre que sigui necessari. També, molt sovint, cal coordinar els diferents serveis d’emergències perquè és necessari l’acompanyament, l’assistència o el rescat de la ciutadania catalana que es troba a l’estranger.

Només al mes de maig hem viscut a Catalunya dos casos greus en què s’ha requerit una organització d’aquesta mena: un grup de turistes catalans van ser atacats a l’Afganistan i tres d’ells hi van perdre la vida; i la mort a Etiòpia d’un fotògraf català mentre gravava un programa documental. La gestió del terratrèmol al Marroc el setembre de l’any passat n’és un altre exemple.

Publicitat
Llibre: El Judici - Lluís Busquets
Publicitat

Es considera emergència internacional qualsevol situació produïda per un esdeveniment greu i imprevist en l’àmbit internacional que requereix una actuació immediata. Aquest concepte inclou desastres naturals (esdeveniments o fenòmens com terratrèmols, inundacions, tsunamis o erupcions volcàniques, entre d’altres), conflictes polítics, conflictes bèl·lics, atemptats terroristes, segrestos, alertes i emergències sanitàries, i actuacions que puguin requerir el suport o l’acompanyament a ciutadans i ciutadanes catalans que es trobin a l’exterior, així com el seu rescat, o altres sinistres greus que impliquin una atenció especial i una intervenció immediata i eficient per part de la comunitat internacional.

El protocol aprovat estableix que és el departament competent en matèria d’acció exterior del Govern qui ha d’informar a la presidència de la Generalitat i a la resta de consellers i conselleres de l’activació de la fase d’alerta, primer, i d’emergència, segon. Totes les accions del Govern es coordinaran també des del Departament d’Acció Exterior i Unió Europea, que farà, a més, el seguiment de l’evolució de l’emergència i en reportarà el Govern.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here