Fins dijous dia 14 de març la Generalitat de Catalunya, a través de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), participa en la MITT de Moscou (Moscow International Travel & Tourism Exhibition), una de les fires turístiques de referència i sobretot un esdeveniment vital per treballar en el mercat rus. La delegació catalana, encapçalada pel director general de Turisme, Octavi Bono, i pel director de l’Agència Catalana de Turisme, David Font, està acompanyada per una vintena d’empreses i institucions del sector turístic català.
Enguany Catalunya participa en la fira amb un estand de 285 m2, on organitza la promoció de les diferents marques turístiques catalanes amb les respectives ofertes i novetats més destacades, hi acull alhora les diferents empreses, entitats i institucions del territori. El director general de Turisme, Octavi Bono, ha afirmat que “El mercat rus té un alt valor estratègic a Catalunya, amb un reconeixement clar per part de la demanda des de fa més de 25 anys fruit d’un impuls pioner per part del sistema turístic català. Volem mantenir aquest lideratge i per això li donem la màxima atenció”.
La MITT de Moscou és una de les fires turístiques internacionals de referència i compta amb la participació de 1.800 empreses de fins a 90 països de tot el món. En l’edició de l’any anterior va rebre més de 22.000 visitants.
Durant el 2018, més de 726.600 turistes russos van arribar a Catalunya, es mantenia doncs lleugerament la recuperació després de la davallada que es va patir en el mercat rus l’any 2015 (de 978.800 i 833.400 visitants el 2013 i 2014 respectivament, es va passar a 539.600 el 2015) i significava un augment de 25.000 turistes respecte del 2017 (amb 701.600). Aquest fet queda arrodonit per un augment en la despesa total, que arriba als 1.192,2 milions de €, el segon valor més alt des del 2010 i només superat pel de l’any 2013 amb una despesa de 1.332,6 milions, que va assolir aquests valors amb un major nombre de turistes. Pel que fa a la despesa mitjana per turista, aquest 2018 ha estat de 1.527,20 € i això el situa per tercer any consecutiu per sobre dels 1.500 € de mitjana.
Cal tenir en compte que en els últims anys aquest mercat havia patit una forta davallada generalitzada a tot el món a causa de diversos factors de caràcter polític i econòmic. Així, l’any 2014 el nombre de visitants del mercat rus va caure un 14,9%, mentre que el 2015 la caiguda va ser del 35,3%. Per la seva banda, la caiguda de la despesa el 2014 va ser del 15%, mentre que el 2015 va ser del 33,1%.
Com s’ha assenyalat però, a partir del 2016 la tendència s’ha revertit i Catalunya està veient com any rere any es recupera regularment tant l’arribada de turistes, que entre el 2016 i el 2017 van passar dels 561.500 als 701.600 turistes, com també l’augment de la despesa total, ja que va passar dels 757 milions del 2015 als 1.123,3 milions del 2017. Aquestes xifres, sumades a les del 2018 mostren de nou una tendència positiva.