Segons dades del digital de tecnologia en català Metadata.cat, que són un nou recurs freqüent sobretot en l’àmbit de la cultura i de l’art, i xifres que superen i subratllen una tendència a l’alça que no és tan habitual en castellà. Els programes en català van registrar el 2022 la seva xifra rècord i, excepte en el 2021 quan es va patir una lleugera davallada, han anat creixent any rere any.
D’entre les plataformes més habituals hi ha iVoox, Spotify i cada vegada més YouTube a través de les xarxes socials també s’està fent un forat.
En l’àmbit cultural, moltes biblioteques patrimonials, arxius i museus l’empren com a eina de difusió dels fons, serveis i tasques que duen a terme els seus professionals com per exemple “Una caixa de sorpreses” de la Biblioteca de Catalunya, “Sentir l’arxiu” de l’Arxiu Nacional o l’ ARQUEOpòdcast del Museu d’Arqueologia de Catalunya. El Departament de Cultura, en el cas de mitjans públics, va iniciar l’aventura ara fa un any. Pel que fa als diaris i dins dels “conversacionals”. També l’àmbit de la cultura popular ha incrementat la seva presència en aquestes plataformes (un exemple són les quatre sèries de cultura popular barcelonina de l’Ajuntament de Barcelona) i hem trobat un web que funciona com a directori: https://podcasts.cat/ i el cercador PodCATs. Fins i tot, des de l’any passat La Mira ha impulsat la convocatòria dels Premis Sonor.
Pel que fa als gèneres o tipologies, s’observa l’increment de programes dedicats a l’actualitat i l’aparició de nous formats com els serials, videopòdcasts i els micropòdcasts en diaris de tipus “conversacionals”. La tendència a l’alça en l’oferta i periodicitat és sobretot setmanal dedicats a entrevistes i diversos gèneres i temes, com per exemple el de Catalunya Ràdio i com a ràdio a internet o radioficció. També la política ha entrat en aquest àmbit i els esports, o l’espai L’autoestopista del “Temps de les Arts”. El Núvol en va publicar un recull sobre cinema, literatura, història, música, jocs i educació. El maig va néixer el portal Audiocat amb la voluntat de cobrir l’actualitat del sector com a directori i mitjà digital especialitzat.
Cal aprofitar i veure com a oportunitat la proliferació de productes, plataformes i sèries/reportatges d’actualitat, complementària, i que se suma a l’oferta en productes audiovisuals i del sector dels videojocs. La Catosfera és el punt de trobada de la Internet catalana i caldrà també seguir la nova edició d’enguany a la tardor.