La xarxa de punts de venda de loteries estan patint una transformació accelerada. Aquests professionals, que administren altres ofertes de joc, veuen com la coneguda Loteria Nacional de Nadal experimenta un descens sostingut, que qualifiquen de “molt preocupant”, ja que suposava antigament un volum important de les seves vendes anuals.

Des d’ANAPAL, l’agrupació d’administracions de loteries majoritària, han explicat que els ingressos per l’Estat espanyol derivats de la venda de participacions d’aquesta tradicional rifa espanyola es ressentiran i molt. De fet es calcula que la baixada, segons recents estimacions, només a Catalunya, pot rondar més de 300 milions d’euros. Un canvi de tendència amb implicacions de tota mena però que l’efecte immediat serà la pèrdua de rendibilitat de moltes d’aquestes administracions de loteria.

L’evolució de les vendes de números de la “loteria nacional” acumulen una baixada persistent del 30% amb puntes comarcals, a Catalunya, per damunt del 50%, fet que permet qualificar la situació d’insostenible, com admeten els qui atenen el poc públic que acudeix a aquests centres distribuïdors de jocs d’atzar.

Publicitat
Publicitat

L’aparició de les apostes esportives, que arran de la seva regulació van tenir una extraordinària campanya de publicitat, ha arraconat la tradicional i, per molts, monàrquica Loteria Nacional, com han palesat sectors socials de tota mena. I així, moltes entitats cíviques, religioses, culturals…, que venien participacions de dècims per obtenir donatius han vist com es queden sense arguments ni reclams per continuar “col·locant”, en paraules seves, els gruixuts talonaris vinculats a la històrica cantarella espanyola de la sort.

Les pèrdues econòmiques per la davallada continuada i permanent de la Loteria Nacional, segons els distribuïdors, també són provocades per la situació de pandèmia, ja que el sorteig de Nadal tenia un component social que ara no és possible que existeixi de resultes de les restriccions que obliguen a mesures de confinament. Una situació que provoca un transvasament de compradors potencials i una pèrdua d’interès informatiu sobre allò que es coneixia com a “pluja de milions”.

Els venedors de loteria han proposat canvis basats en les compres en línia. Tanmateix, aquestes millores xoquen amb la dificultat per promocionar un joc d’atzar responsable i lliure d’addiccions. Segons les estimacions dels associats catalans a l’ANAPAL, la seva activitat genera, en conjunt, uns 2000 llocs de treball a Catalunya. La seva reconversió, per tant, també és un dels aspectes que la nova situació del mercat planteja i que posterga el sorteig de Nadal de la Loteria Nacional a una història del passat.