El Mercat de Documentals Euromediterranis (MEDIMED) obre les portes a Sitges per vintè any consecutiu a productors independents i televisions internacionals del món àrab i d’Europa amb l’objectiu de facilitar l’intercanvi comercial i professional i promoure la coproducció a la Unió Europea i als països del sud de la Mediterrània (Magreb, Pròxim Orient i Turquia).
El treball dut a terme en les 19 edicions precedents ha convertit el MEDIMED en una cita reconeguda internacionalment per als professionals del documental. Enguany el coorganitzen l’Associació Internacional de Productors Independents de la Mediterrània (APIMED), presidida per la productora catalana Isona Passola i, per primer cop, el Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya (Diplocat). També compta amb el suport financer de l’ICEC català, l’ICAA espanyol, l’IEMed, la Diputació de Barcelona i l’Ajuntament de Sitges. El director del certamen és Sergi Doladé.
La 20a edició del MEDIMED té lloc del 10 al 13 d’octubre a l’Hotel Calípolis de Sitges, amb la participació de més de 250 professionals del sector del documental de tot el món, entre commissioning editors, compradors, distribuïdors i productors independents. Hi seran presents més de 30 productores catalanes, membres de les associacions PAC i PROA.
En aquesta edició es presenta un catàleg amb més de 500 títols documentals produïts a 50 països de la regió euromediterrània, on destaquen la temàtica social, drets humans, investigació periodística i històries d’interès social. Entre ells, produccions catalanes com Beirut, la vie en rose (Èric Motjer), Glittering Misfists (Iván del Campo), Peret King Of The Gypsis (Paloma Zapata), El viaje de Javier Heraud (Javier Corcuera), Idrissa, crònica d’una mort qualsevol (Xapo Ortega), Operació Globus (Ariadna Seuba), i The Man Who Wanted To See It All (Albert Albacete).
Paral·lelament, el Fòrum de Pitching presentarà 27 projectes documentals de 16 països que cerquen finançament internacional als 35 commissioning editors i distribuïdors. Entre els projectes seleccionats destaquen 3 produccions espanyoles: Erasmus In Gaza, produït per Arpa Films; The City Of Women, produït per Transparent Productions; i The Gourougou Trial de Simón Casal.
El format Speedy Pitch, ideat per MEDIMED per afavorir els projectes no seleccionats per al Fòrum però amb potencial creatiu, compta amb uns altres 25 títols. Aquesta secció del mercat programa reunions individuals de 15 minuts de durada entre productors i els principals finançadors acreditats, amb l’objectiu d’oferir altres possibilitats de coproducció.
També hi haurà més de 1.000 reunions cara a cara entre els executius de televisió o distribuïdors i el centenar de productors, que participen amb un programa a la videoteca o amb un projecte seleccionat. Hi prenen part destacats responsables de televisions d’arreu del món: TVC, TVE, History Channel Iberia, Movistar+, 2M (Marroc), Al Jazeera Documentary Channel (Qatar), Al-Arabia (Dubai), ARTE (França), AVROTROS (Països Baixos), BBC (Regne Unit), Cesca Televize (República Xeca), France Televisions (França), HBO (EUA), HRT (Croàcia), NHK (Japó), ORF (Àustria), RSI (Suïssa), RTBF (Bèlgica), SVT (Suècia), Telewizja Polska (Polònia), YLE (Finlàndia) i ZDF (Alemanya).
Fins ara, més de 400 projectes han trobat el finançament necessari a MEDIMED i alguns han resultat guardonats als Emmy, URTI, CMCA, Prix Europa o Gaudí i/o seleccionats en els festivals DOK Leipzig, DUBAI, Hotdocs, IDFA, i SHEFFIELD DOC FEST, entre d’altres.