És una evidència que la cultura de l’esforç, entesa des de la inexistència de la recompensa davant de la preparació o l’oportunitat, ha generat quelcom semblant a la transferència de responsabilitat —com citava Josep Ramoneda—. I alhora, l’ideal de la posició de poder vinculada al no-esforç, no fou el cas d’Ada Lovelace. En tot cas, la norma era que aquells que podien donar ús al seu poder tenien accés al coneixement. Advertència que, sovint, no es fa quan es tracta del gènere oposat. Una doble discriminació que ha sofert la dona.

Des d’aquesta premissa prèvia es recorda en aquestes dates el perfil d’Ada Augusta Byron King; visionària de la informàtica, considerada com la primera programadora en la història dels computadors des del disseny d’una màquina analítica capaç de resoldre equacions diferencials. En les seves notes quedà recollit el primer algoritme.

Des de l’infinit tracte desigual que a efectes de salari i de posició des de la subposició, les dones de la fàbrica vivien a tall de duresa quotidiana, Ada Lovelace, aconseguí emprar precisament també per a «ser dona i de classe alta» amb una derivada sociològica imperiosa i imposada cap al no-res: no quedar al marge del progrés.

Publicitat
Llibre: El Judici - Lluís Busquets

Poc o res se’n sap també, que traduí els treballs de Laplace, anomenat el Newton de França. Aquestes traduccions van ser utilitzades ni més ni menys que a la Universitat de Cambridge.

En el quadre de figures històriques, Ada compta amb un llenguatge de programació que porta el seu nom. I és que el 1979 el Departament de Defensa dels Estats Units va crear un llenguatge de programació basat en Pascal en honor a Ada Byron, anomenat Llenguatge de programació Ada. Va ser el primer reconeixement a la seva feina després de la seva mort.

COMPARTIR
Article anteriorJordi Graupera obre vies de col·laboració amb líders polítics a Copenhaguen i Oslo
Article següentNi oblit, ni perdó
Cristina Font i Butxaca
*** CAP DE CULTURA I SOCIETAT @ L'Unilateral *** Cristina Font Butxaca, nascuda a Puigcerdà (Girona) el 21 de Gener de 1988, coneguda també pel seu nom de ploma; Tina Font, es declara Poeta i Comunicadora. Resideix a Barcelona. [e] cultura@unilateral.cat | TF.cultura@columnist.com S'inicià en l’Escriptura des de ben petita, manifestant la seva passió, principalment per al vessant literari de la Poesia guanyant en reiterades ocasions els 'Jocs Florals' de l'Escola Alfred Mata (Puig-reig). L'any 2005, concursà en el 'XXVII Premi Literari Goleta i Bergantí' del Masnou, en el qual li fou atorgat el 1r. Premi en la modalitat de Poesia amb el Recull Poètic: “El Capvespre dels Camaleons”, precedint altres guardons, com foren el 1r. Premi en la modalitat de Poesia en el XIX Concurs Literari de les Borges del Camp de l'any 2008 amb el Recull Poètic: “En Passat Continu”. S'hi han sumat, entretant, altres guardons de treball únic. A banda dels Concursos Literaris que han esdevingut una font de motivació durant el primers anys de trajectòria inicial, ha esdevingut, també Narradora i Rapsode de Recitals Poètics a les Comarques Catalanes del Berguedà, l'Anoia i el Barcelonès. Ha col·laborat exercint de Membre del Jurat dels Jocs Florals del C.E.I.P Alfred Mata de Puig-reig i dels Jocs Florals de Calella. També com a Creadora dels Poemes que acompanyaren el díptic del Nadal de 2008 i de l'11 de Setembre de 2009, respectivament, del Consell Comarcal del Berguedà. A l'actualitat, manté el seu compromís des de fa nou anys com a Secretaria de Comunicació amb l'Associació Literària “Pensaments i Paraules", i fundadora del Projecte @descregud_a, que a l'actualitat està compost per quatre dones. Ha col·laborat fent Ràdio des de l'edat de 12 anys. Ha participat com a dona - independent en les 'Primàries de Barcelona', havent assolit de les primeres posicions, en la primera i segona volta. En concret, de la darrera, aglutinà fins a 1.250 vots. Gestiona #CulturaFaCultura, missatge que prengué una identitat molt forta durant la Campanya, i està ajudant a impulsar un 'Comissionat per la Llengua' a Les Corts. Ha assessorat durant l'any 2018 a líders territorials en Oratòria i Comunicació Pública. Criminòloga de formació, i premiada com a 'Digital Strategist' el passat 2016, ha adherit a la investigació pinzellades creatives provinents del vessant més vocacional (@CFontCOMCRIM — Consultoria). Ha escrit: "Retrat d'una Revisió Teòrica - La Criminologia Crítica i la Criminologia Feminista". Emprenedora, està cursant el Màster en Humanitats: Art, Literatura i Cultura contemporànies. Gestionava des de l’any 2010: tina-font.com, que ha mudat en tina-font.cat. La seva Plataforma ambientada a cavall de la Política, la Literatura i la Investigació; i, fonamentalment, enfocada a la cultura empresarial i l'estratègia digital participant de projectes varis. S'atreví en la seva darrera obra inèdita: "inFANTÀSTIC" a escriure en castellà. També va participar en la 16a. Edició de Narrativa Curta 'Premi TINET' amb l'obra "M. Iconnu". En definitiva, una incansable lectora dels Mentors i Escriptors: Montserrat Butxaca i Daniel Salazar, així com dels Mestres de la Poesia: Octavio Paz, Mario Benedetti, Maria Mercè Marçal, Susanna Rafart i Joan Margarit; a més, d'ésser una creadora de versos en tota regla, definint-se autodidacta, disciplinada, emocional, punyent, molt camaleònica i aprenent de la Llengua Portuguesa.