Per una campanya governamental d’impuls de la sobirania fiscal

image_pdfimage_print

Ara fa 4 anys i mig, l’abril del 2012, un grup de 8 empresaris van pagar per primer cop l’IVA a l’Agència Tributària de Catalunya (ATC). Ho varen fer, de forma unilateral i a títol individual, amb l’objectiu que la Generalitat acabés recaptant tots els impostos que generem els catalans. Aquell fou el tret de sortida d’una campanya, liderada per la plataforma Catalunya Diu Prou, que va anar sumant empresaris, ajuntaments i altres organismes públics, que liquidaven els impostos estatals a la hisenda catalana a través d’un mecanisme que es va demostrar que era totalment legal. Cap dels qui ho han fet ha rebut cap tipus de sanció i a més, han pogut obtenir els certificats de la hisenda espanyola assegurant que estaven al corrent de pagament.

Malgrat el gran esforç realitzat per la plataforma, la campanya mai va aconseguir fer el salt i esdevenir una campanya de masses que mobilitzés, almenys, bona part de l’independentisme, que durant aquest temps ha crescut fins a esdevenir majoritari. Durant els darrers anys els membres de la plataforma han recorregut el territori català fent centenars de xerrades i explicant a la gent l’existència d’aquesta possibilitat i com fer-ho. Els dos primers anys semblava que la xarxa de sobiranistes fiscals anava creixent i, de fet, fins a prop de 100 municipis i consells comarcals s’hi han anat sumant exercint el pagament dels seus impostos a la hisenda catalana, així com centenars d’empreses. Però entitats com l’Assemblea o l’AMI que varen prometre prendre el relleu i multiplicar l’impacte de la campanya mai han arribat a fer res que realment li donés un impuls definitiu. El motiu que sempre esgrimien és que el govern els havia comunicat que calia esperar al fet que preparessin l’Agència Tributària de Catalunya per atendre un gran volum d’ingressos d’impostos, així com la creació d’un mecanisme telemàtic que ho facilités i simplifiqués.

A l’agost del 2012, Oriol Pujol, va filtrar a la premsa, que el govern havia encarregat a un estudi d’enginyeria el disseny del software que necessitava l’ATC per funcionar al marge de la hisenda espanyola. En el Pacte per la Llibertat signat entre CiU i ERC el desembre del 2012 ja posaven la hisenda pròpia com a la principal estructura d’estat a desenvolupar aquella legislatura i es marcaven el 2013 com l’any en què desplegarien tot el seu potencial. Homs, en el moment que la campanya de sobirania fiscal començava a agafar força, també va prometre la creació d’un mecanisme homologat pel govern pel pagament d’impostos estatals a l’ATC per l’estiu del 2013. Durant el 2014 el govern va habilitar un mecanisme de pagament telemàtic dels impostos estatals a l’ATC i, més tard, l’AMI va enviar un document amb els passos a seguir als seus membres, tot i així, dels 787 ajuntaments que formen aquesta entitat poc més del 10% ho duen a terme. En tot cas, actualment sabem que existeix aquest mecanisme telemàtic i que el govern fa molt de temps que treballa per reforçar la hisenda catalana.

Publicitat

Tenint en compte que segons el full de ruta actual el juliol de l’any que ve s’aprovarà la llei de transitorietat jurídica i que els 18 mesos que va marcar el govern de Junts pel Sí per assolir la independència s’estan exhaurint, ara, seria el moment ideal per tal que el govern català llancés una campanya institucional potent, que arribés a totes les empreses i organismes públics per tal que qui volgués, de forma voluntària, ingressés els impostos a l’ATC, sabent que ho pot fer de forma totalment legal i oficial. Es podria iniciar aquest gener i podria acabar el juliol, just en el moment previ de l’aprovació de les lleis de desconnexió, moment en el qual, el pagament voluntari d’impostos a Catalunya ja passarà a ser obligatori.

El fet que milers d’empreses comencessin a ingressar els impostos a l’ATC pot donar solidesa al procés d’independència, ja que assegurarà que en el moment de ruptura les arques de la Generalitat ja tindran un flux de diners important, minimitzant la necessitat d’un crèdit pont. A més, aquest període ajudarà a enfortir l’ATC i també al fet que comenci a funcionar tal com haurà de fer després de la ruptura, engruixint les bases de dades d’informació dels contribuents i aplicant els procediments de liquidació d’impostos que fins ara gestionava Espanya. Aquesta acció tindria altres aspectes positius pel procés d’independència, com és el fet d’implicar la gent independentista en aquest amb una acció tangible que a més donaria credibilitat interna i externa del fet que, aquest cop, anem seriosament cap a la independència. Per tot això, demano al govern català que impulsi aquesta campanya, de forma oficial, i expliqui als catalans que ja poden pagar de forma legal tots els seus impostos a Catalunya.