image_pdfimage_print

La consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, ha presentat les primeres mesures del Departament al document de propostes presentat recentment pel Grup Impulsor de millores educatives. Ho ha fet davant els membres del Consell d’Educació de Catalunya, que aquesta tarda s’han reunit en sessió informativa.

Per al proper curs 2024-2025, el Departament d’Educació focalitzarà les mesures de millora en tres aspectes pedagògics: la concreció dels aprenentatges bàsics, la millora de les matemàtiques i la comprensió lectora.

La consellera ha agraït als integrants del Grup Impulsor la tasca que han dut a terme els darrers mesos, i ha afegit que el Departament d’Educació ha analitzat les propostes plantejades i ha elaborat una primera bateria de mesures que són possibles d’adoptar a curt termini: “Amb aquesta concreció des del Departament d’Educació donem resposta per poder remuntar en matemàtiques, en comprensió lectora, en llengua oral i en llengua escrita. Ja hi ha alguns indicadors que ens conviden a cert optimisme, però els centres necessiteu més eines i més suport i això és el que gràcies als experts estem humilment treballant. Volem treballar plegats aquestes polítiques i totes les que es pugin implantar la propera legislatura. Un pacte de país que vagi més enllà de legislatures o contextos per estabilitzar i millorar el sistema educatiu del país”.

Publicitat
Publicitat

La titular d’Educació ha explicat que les mesures presentades avui són les que es podran tirar endavant el proper curs 2024-2025: “Assumim bona part de les propostes del Grup Impulsor en un context que no era el que esperàvem de pròrroga pressupostària i final de legislatura. No comptem amb el pressupost del qual esperàvem disposar quan vam fer l’encàrrec al grup d’experts i que ens hauria permès tirar endavant accions molt més ambicioses que les que finalment proposem”.

Fotografia 2

Primeres mesures pedagògiques: aprenentatges bàsics, lectura i matemàtiques

El Departament facilitarà als centres educatius la concreció dels aprenentatges bàsics per facilitar als docents la identificació dels aprenentatges fonamentals en les diferents àrees del currículum. La consellera ha explicat que ja s’estan elaborant els documents orientatius, unes guies que inclouran els criteris d’avaluació clau per a cadascun dels cicles.

Seran unes guies per orientar als docents i als centres en els processos d’aprenentatge a l’hora de programar i dissenyar activitats d’aprenentatge i d’avaluació. També es lliuraran orientacions als centres per seqüenciar i fixar l’aprenentatge de la lectoescriptura al primer cicle de primària.

Educació reforçarà l’aprenentatge de les competències matemàtiques i lingüístiques, i crearà un referent docent en aquestes dues àrees. Es potenciaran, per tant, els referents en matemàtiques a l’educació infantil i primària, i els referents en llengües. També es reforçaran els perfils actuals d’immersió lingüística i de biblioteca.

Es desplegarà el Pla de millora de la comprensió lectora, amb la formació docent a 250 centres inicialment per a millorar les metodologies d’aprenentatge de la lectoescriptura. S’elaboraran materials per tal que els centres puguin fer la revisió dels components de la competència lectora que duen a terme, la prova de fluïdesa i la comprensió tant a primària com a secundària. Es crearà una xarxa de centres per a la comprensió lectora, amb formació en immersió lingüística per part dels assessors LIC (llengua, interculturalitat i cohesió social).

Pel que fa a la competència matemàtica, es posarà en marxa el curs 2024-2025 un programa de millora adreçat inicialment a 200 centres educatius. El programa inclourà formació i assessorament en horari de centre, materials didàctics manipulatius, programacions i guies per a docents.

L’objectiu és impulsar l’aprenentatge dels ítems amb més marge de millora que cada centre ha pogut identificar en els resultats de les últimes proves de competències bàsiques. Paral·lelament, ja s’estan impulsant millores en la formació continuada en didàctica de les matemàtiques i acords amb les universitats per a la formació inicial docent.

La titular d’Educació també ha explicat altres mesures que s’estan treballant, com ara la millora de l’oferta inicial del professorat i la desburocratització de la gestió dels centres, a través de la revisió de les aplicacions existents per tal de simplificar els diferents tràmits que han de fer els centres.

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here