image_pdfimage_print

La proposta d’ampliació de l’aeroport del Prat ha esdevingut un punt d’inflexió en què es posa en dubte, en primer lloc, la capacitat del Govern català per a defensar la inversió de 1700 milions, per part de l’Estat, a Catalunya i, alhora, la voluntat del govern espanyol de resoldre la manca d’inversions, en detriment de la resta de comunitats, que a més de ser un oblit és una perpètua estratègia de submissió i d’actitud supremacista.

L’elit empresarial catalana ja es fregava les mans en les inversions i situació que els afavoria en fer que el Prat esdevingués un aeroport de connexió internacional de primer ordre; faltaria veure com aquest fet repercutiria en l’economia catalana en general, més enllà dels interessos de les grans plataformes d’aerolínies com AENA. Per altra banda, si realment l’Estat espanyol volgués saldar els deutes, que a dreta llei ha contret, permetria que el Govern català decidís i distribuís aquests diners en els sectors i de la manera més idònia segons convingués, en general, als molts àmbits afectats per la crisi de la covid i que més urgentment necessiten un cop de mà. La roda de premsa que la ministra de Transports Raquel Sánchez ha escenificat, en la qual no parava d’assenyalar les lloances i virtuts del projecte com a excusa per a criticar el Govern català i deixar-lo en entredit no deixa d’evidenciar la necessitat de poder disposar d’eines i recursos propis per a gestionar-los de la millor manera possible. A més, la seva suspensió —si bé per manca d’acord i per les pressions rebudes— ha estat unilateral —per demostrar qui mana—, ja que la proposta que el vicepresident del govern, Jordi Puigneró, va presentar aquest mes d’agost oferia una alternativa que no afectaria les zones protegides de la llacuna de La Ricarda.

Les converses per l’ampliació de l’aeroport es remunten al 2009 i la confiança, lluny d’existir per ambdues bandes, té un tercer protagonista en discòrdia com és el sector social i les entitats defensores del medi ambient i ecologistes. Per la seva banda, defensen que “l’ampliació de l’aeroport és impossible que no tingui afectacions mediambientals irreversibles”. Segons Narcís Prat: “professor emèrit d’ecologia de la Universitat de Barcelona, explica que l’última ampliació de l’aeroport del Prat ja va afectar el delta del Llobregat i també La Ricarda”. Pel que fa a la Generalitat: és necessària una nova ampliació, en plena crisi d’emergència climàtica? Cal recordar que fa dotze anys, l’Ajuntament del Prat de Llobregat es va comprometre a adequar la granja modernista La Ricarda, cedida per AENA, per a la creació d’un centre de divulgació del delta del Llobregat i del parc agrari i, aleshores, va ser desmuntada i reconstruïda. Al costat de l’aeroport i del port trobem els Espais Naturals del Delta i sembla que la salut del planeta deixa als polítics indiferents i també quan és sabut i demostrat que la natura torna a recuperar el terreny. Amb un ecosistema tan descontrolat i ferit per l’acció humana, hauria de tenir impacte en les polítiques públiques, a part de ser un recurs publicitari de captació i una utopia amb què hipnotitzar la massa amb vagues esperances de desenvolupament i creixement. El passat mes de maig, 175 entitats i corporacions d’arreu de Catalunya van signar un manifest per a l’ampliació: empreses de l’IBEX … En sentit contrari, ens fem ressò de les queixes d’entitats defensores del territori, com S.O.S. Delta de Llobregat o, entre altres “Afirmem que cap anunci polític assegura, ara per ara, que l’ampliació de l’aeroport del Prat s’aturi indefinidament i, per tant, és imperatiu seguir lluitant per defensar el Delta del Llobregat i per revertir el model de creixement, que s’ha demostrat insostenible”. Proposen que el projecte s’aturi indefinidament, l’execució de les compensacions pendents de les anteriors ampliacions de l’aeroport Josep Tarradellas El Prat-Barcelona i el port, i pel desviament del riu, així com l’incompliment i infracció a les regulacions mediambientals europees.

Publicitat
Llibre: El Judici - Lluís Busquets
Publicitat

Malgrat la retirada del projecte pel govern espanyol, les prop de 300 entitats organitzadores mantenen la convocatòria feta a la ciutadania pel 19 de setembre a les 12.00 hores al carrer Tarragona de Barcelona d’una concentració per exigir a les autoritats prudència i respecte al medi natural.

Hi esteu tots convidats!