Decathlon i Lidl

image_pdfimage_print

Decathlon i Lidl són dues grans marques/empreses molt conegudes pels consumidors d’arreu de les comarques gironines i de tot Catalunya en general; però el més important és que aquests dos “gegants” recentment han oficialitzat que a partir del 2021 disposaran a la zona d’activitats logístiques del Port de Barcelona d’uns grans centres/magatzems per distribuir els seus productes a tot el Sud d’Europa. Amb aquesta operació, la francesa Decathlon —dedicada a vendre productes del món de l’esport— i l’alemanya Lidl —destacada empresa dedicada al món dels supermercats d’alimentació, i més concretament a l’àmbit del gran descompte (hard discount)— ens transmeten un missatge molt clar: tenen confiança en Barcelona i Catalunya malgrat les campanyes destructives de l’anomenada Espanya Global que ha pretès explicar arreu del món que Catalunya, a hores d’ara, és el súmmum de la inestabilitat.

Amb aquesta encertada decisió d’aquests dos “monstres” econòmics europeus es posa de manifest que el món empresarial del vell continent considera que el model d’economia inclusiva de casa nostra és molt més equilibrat i de futur que no pas el model d’economia extractiva del “gran Madrid” i, per extensió de l’imperi castellà/espanyol. En síntesi, al meu entendre considero que els catalans hem de valorar molt més la gran situació estratègica de Catalunya en l’àmbit de la geografia econòmica europea. Catalunya és la clau de volta del Sud d’Europa i de la Mediterrània occidental. Catalunya, a més de ser un país molt ben situat en el mapa, es complementa amb unes bones universitats i un tant per cent important de coneixement de llengües estrangeres; potser, les dues principals assignatures pendents serien la manca d’una bona formació professional i, sobretot, la manca d’una mobilitat ferroviària integral, tant per a mercaderies com per a viatgers.