El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha anunciat aquest dijous en roda de premsa les noves iniciatives que emprendrà la Generalitat aquest 2017 per intensificar la internacionalització de l’empresa catalana. Es tracta de l’obertura de sis noves Oficines Exteriors de Comerç i Inversions de Catalunya al món i el suport i organització de 138 missions empresarials a l’exterior. El conseller ha subratllat que “la internacionalització de les empreses catalanes és cada vegada més estructural, cada vegada hi ha més consciència que el seu mercat ha de ser global”, i que les mesures presentades tenen per objectiu continuar contribuint “a la competitivitat de l’empresa catalana al món”.
En primer lloc, Baiget ha detallat que el Govern, a través d’ACCIÓ, obrirà sis noves Oficines Exteriors de Comerç i d’Inversions de Catalunya. En concret, durant el primer trimestre entraran en funcionament les delegacions a Zagreb (que cobrirà l’àmbit dels Balcans), Nairobi (Kenya) i Teheran (Iran). En una segona fase, abans d’acabar l’any s’hauran obert les oficines de Los Angeles (Estats Units), L’Havana (Cuba) i Amsterdam (Països Baixos). Tal com ha explicat el conseller d’Empresa i Coneixement, “la xarxa d’oficines s’articula a través de les demandes que fan les pròpies empreses: el Govern apostarà per reforçar la xarxa en els indrets on hi hagi oportunitats per l’empresa catalana”.
D’aquesta manera es reforça la xarxa d’oficines exteriors, que passarà de comptar amb 36 oficines a disposar-ne de 42, assolint un àmbit de cobertura de 109 mercats per continuar intensificant i diversificant les exportacions catalanes. Baiget ha destacat que les oficines “són un actiu al servei de les empreses, una eina clau per la seva competitivitat”. Amb aquest objectiu, les duen a terme aquestes funcions:
– Suport a la internacionalització: exportacions (prospecció i estudis de mercat, preparació d’agendes de contacte, cerca de canals de comercialització,…), implantació física a l’estranger, servei de soft landing, internacionalització agrupada i contractació pública internacional.
– Innovació internacional: cerca de socis internacionals, projectes de cooperació tecnològica, internacionalització d’start-ups tecnològiques i captació de tendències.
– Atracció d’inversió estrangera: identificació de potencials projectes d’inversió a Catalunya, gestió de manera personalitzada d’aquests projectes perquè es materialitzin amb èxit a Catalunya i promoció del país a l’exterior.
– Representativitat econòmica amb les administracions i entitats econòmiques als països d’origen.
La directora general d’Indústria, Núria Betriu, ha destacat la importància de treballar sobre aquests eixos posant per exemple que, actualment, “1 de cada 5 empreses estan inserides a la cadena de valor global” o que “quan es capta un inversor estranger ens interessa que inverteixi al nostre país, però també que tingui proveïdors catalans”. Per Betriu, “tot gira al voltant d’incidir en la competitivitat de l’empresa”.
Actualment, el 92% de les empreses que gestionen projectes d’internacionalització a través de les Oficines Exteriors són pimes. El perfil és una pime de més de 20 treballadors i que factura 3 milions d’euros, amb més de 20 anys de vida i dels sectors de l’alimentació; la maquinària, metal·lúrgia i equips mecànics; i les TIC.
Accés més directe a nous mercats
De la seva banda, la directora general d’Indústria, Núria Betriu, ha explicat que la decisió d’obertura de noves Oficines Exteriors es fonamenta en l’escolta activa i proactiva de les necessitats de les empreses. Aquesta visió empresarial es contrasta amb estudis d’anàlisi i prospectiva de mercats potencials, amb les oportunitats sectorials detectades i amb l’anàlisi de la situació geopolítica en la qual es troba el mercat. “Contrastem aquest anàlisi profund de les economies mundials i dels diferents mercats i com les capacitats de l’empresa catalana poden connectar millor amb aquests mercats”, ha assegurat Betriu.
Zagreb (Balcans): Actualment, la quota de mercat catalana a Croàcia i Sèrbia és significativa i manté una tendència a l’alça. De fet, les exportacions catalanes a Sèrbia representen prop del 40% de les vendes de l’Estat espanyol en aquest país, el 27% en el cas de Croàcia. Aquest és un mercat que presenta oportunitats de negoci en sectors com l’aigua, l’energia o les infraestructures. En el cas de Sèrbia, destaquen les oportunitats en el sector de l’agricultura, el medi ambient, l’eficiència energètica o la construcció.
Nairobi (Kenya): En el marc del Pla Àfrica, un programa específic d’ACCIÓ per impulsar les exportacions de l’empresa catalana a l’Àfrica subsahariana, Nairobi actuarà com a oficina regional pels països de l’est del continent. Es tracta de mercats amb un gran creixement i que, donada la seva complexitat, requereixen acompanyament personalitzat. 380 empreses exporten actualment a Kenya, que té perspectives de creixement superiors al 6%, per sobre de la previsió mundial.
Teheran (Iran): Es tracta d’un mercat de 82 milions d’habitants amb una demanda potencial elevada. Es preveu un creixement econòmic del 4% anual i oportunitats en els camps de l’automoció, les energies renovables, infraestructures, maquinària, pesca o productes mèdics, entre d’altres. Més de 700 empreses catalanes exporten actualment en aquest mercat.
Los Angeles (Califòrnia, Estats Units): Complementarà l’oficina de Silicon Valley, que està molt centrada en l’àmbit tecnològic, per aprofitar completament les oportunitats de comerç i d’inversions que genera aquesta regió, que compta amb molta presència de grans multinacionals. Los Ángeles és un dels centres mundials de negocis i compta amb un doble port que suposa la porta d’entrada del 40% dels béns que arriben per mar als Estats Units. És un mercat amb un alt poder adquisitiu, sofisticat, i amb un PIB per càpita molt elevat.
Amsterdam (Països Baixos): Aquesta oficina posarà l’accent en la cooperació tecnològica internacional per la presència d’un sector molt enfocat a la innovació i la sostenibilitat, que concentra moltes seus de multinacionals amb fortes inversions en R+D. És una regió amb molta presència de fons d’inversió i business angels i on hi ha establertes 170 filials d’empreses catalanes, que presenta un alt potencial per buscar projectes conjunts en l’àmbit de la indústria 4.0.
L’Havana (Cuba): Més de 1.000 empreses catalanes exporten a Cuba, que ha marcat les línies mestres que han de regular la inversió al país a través de la nova Cartera de Oportunidades de Inversión Extranjera. L’escenari de canvi genera noves oportunitats per a l’empresa catalana en sectors com l’alimentació, el turisme, la indústria auxiliar per a les infraestructures, la biotecnologia o l’agrotecnologia. De fet, a finals de l’any passat Catalunya i Cuba van signar el primer acord comercial per intensificar les relacions entre els dos països.
Les missions empresarials
Les missions s’han convertit per a l’empresa catalana en una de les eines més directes per fer prospecció de nous mercats, buscar oportunitats de negoci i trobar socis locals. Entre el 2014 i el 2016 des d’ACCIÓ s’ha organitzat i donat suport a 274 missions internacionals que han comptat amb la participació de 2.160 empreses. El resultat d’aquestes iniciatives, segons ha explicat el conseller Baiget, és que “un 77% de les empreses participants preveu incrementar la facturació en el mercat de destí, mentre que 7 de cada 10 asseguren haver millorat la seva posició competitiva internacional”.
De fet, les missions empresarials són un dels mecanismes que la Generalitat impulsa per expandir la base d’empreses exportadores regulars: es detecta que els mercats on s’han organitzat missions entre el 2014 i el 2016 són els que han registrat més augment d’empreses exportadores regulars. És el cas de Colòmbia, Estats Units, Emirats Àrabs, Xina, Mèxic, Marroc o Algèria, entre d’altres.
Així, amb la voluntat de seguir impulsant la sortida a l’exterior del teixit empresarial català, ACCIÓ organitzarà i donarà suport a 138 missions empresarials aquest 2017, amb la previsió que hi participin més de 1.000 empreses de tots els àmbits sectorials de l’economia catalana: 48 missions seran a Amèrica, 33 a Europa, 30 a Àfrica-Orient Mitjà i 27 a la zona d’Àsia Pacífic. En total s’hauran visitat 59 països diferents de tot el món.
Entre aquestes missions, 9 de les quals comptaran amb encapçalament institucional, destaca el viatge comercial a Xangai i Hong Kong a finals de març, la participació als esdeveniments The Next Web a Amsterdam i el Disrupt de San Francisco i les missions del sector de videojocs a Corea i la de construcció lleugera a Alemanya.