El portal enciclopèdia.cat supera els 700.000 articles amb l’Atles electoral de la Segona República a Catalunya

image_pdfimage_print

Seguint amb el procés iniciat fa un any, que ha comportat la incorporació a Enciclopèdia.cat de gran part del fons editorial d’Enciclopèdia Catalana convenientment digitalitzat, el portal ha incorporat recentment l’Atles electoral de la Segona República a Catalunya. Amb aquesta obra, Enciclopèdia.cat ha superat els 700.000 articles.

L’Atles electoral de la Segona República a Catalunya és una versió digital de l’obra del mateix nom de Mercedes Vilanova, publicada per Enciclopèdia Catalana el 2005. A més de vuitanta anys de distància, l’anàlisi de les consultes electorals de la Segona República permet una lectura nova. A partir d’estadístiques i de diàlegs amb líders i militants i amb persones analfabetes que mai no havien estat tingudes en compte, es revisen tres aspectes dels comicis: la coherència de la ciutadania, la utilització de la llei i la influència del sexe, l’edat, la classe social o la cultura.

L’enfocament multidisciplinari utilitzat posa en dubte alguns mites poc qüestionats fins ara, entre d’altres, que les dones fossin conservadores i seguissin el que deia l’Església o que el proletariat apostés frívolament per l’abstenció a fi d’enfrontar-se a la burgesia.

L’Atles demostra que van ser els líders polítics els qui no van entendre la moderació de les majories ni la força de la llei electoral, i d’aquí van sorgir els moviments parlamentaris que van fer inviable la República i van precipitar al caos d’una guerra civil.

Article anteriorExpulsió per “no animar en español”
Article següentEl TC manté la suspensió cautelar del decret de la Generalitat de Catalunya que va crear el Departament d'”Afers Exteriors”