El Port de Barcelona tindrà operatius els accessos viaris i els ferroviaris el 2018, i aquests últims es preveuen licitar “immediatatament”. Així ho va manifestar aquest dimecres el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, en la inauguració del nou aparcament per a vehicles pesants de Cimalsa Truck Port, al polígon industrial de la Zona Franca de Barcelona.
El gran escull per licitar els accessos ferroviaris era que el traçat de via que calia utilitzar per abaratir el projecte pertany a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), però en les pròximes setmanes se signarà que passi a ser titularitat d’Adif (l’empresa estatal d’infraestructures ferroviàries). La cessió de titularitat serà gratuïta i Adif es compromet a adaptar la via a tres amples diferents i a què els trens dels FGC hi puguin passar sense cap cost.
La Generalitat ja estava disposada a materialitzar aquesta cessió, però es negava que FGC hagués de pagar un cànon per circular per una via que el mateix operador ferroviari català cedia a Adif, segons plantejava el Ministeri de Foment.
“Aquest era el darrer escull”, ha comentat el conseller, perquè “no tenia sentit que la Generalitat lliurés la plataforma i que després FGC hagués de pagar per circular per la seva pròpia via”. Actualment, per aquesta infraestructura circulen trens procedents de la fàbrica de SEAT o de les mines de potassa del Bages, per exemple.