image_pdfimage_print

El Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha anul·lat la supressió il·legal de la immunitat dels tres excandidats catalans al Parlament Europeu Carles Puigdemont, el Dr. Toni Comín i la Dra. Clara Ponsatí.

A petició d’Espanya, el Parlament Europeu havia aixecat la immunitat dels tres eurodiputats catalans, que eren perseguits políticament per Espanya, el 2021. Inicialment, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea havia dictaminat en una decisió controvertida que l’aixecament de la immunitat dels polítics perseguits era legal. Els tres catalans perseguits políticament van lluitar amb èxit contra això:
Ara s’ha determinat en última instància que la retirada de la seva immunitat el 2021 va ser il·legal.

El 1r d’octubre de 2017, després d’un referèndum legal, el poble català va exercir el seu dret humà col·lectiu a l’autodeterminació, que està garantit pel dret vinculant de les Nacions Unides i la Constitució espanyola de 1978.

Publicitat

En una col·lusió entre polítics espanyols i el poder judicial, va començar llavors una persecució i una repressió judicial il·legítima del moviment independentista català i dels seus principals representants. En clara violació de la Constitució espanyola, el govern català va ser declarat deposat i el Parlament de Catalunya, que havia estat elegit en unes eleccions lliures i democràtiques, va ser dissolt per Espanya el 2017 sense una base jurídica suficient. Diversos organismes de les Nacions Unides ja han determinat que les accions de l’Estat espanyol van ser il·legítimes.

Es preveu que la sentència, publicada el 5 de febrer de 2026, tingui implicacions jurídiques importants, tot i que el president Puigdemont i la professora Ponsatí ja no són membres del Parlament Europeu. Encara que el Dr. Comín és un membre democràticament elegit del Parlament Europeu, se li nega el dret a exercir el seu mandat.

L’exclusió d’un sol eurodiputat electe de les deliberacions parlamentàries podria haver comportat la nul·litat de totes les decisions i eleccions del Parlament Europeu durant la durada d’aquesta exclusió.

https://curia.europa.eu/site/upload/docs/application/pdf/2026-02/cp260010en.pdf

https://www.vilaweb.cat/noticies/el-tjue-dona-la-rao-a-puigdemont-i-anulla-laixecament-de-la-immunitat-com-a-eurodiputat-en-una-sentencia-sense-precedents/

FONTchange.org
COMPARTIR
Article anteriorBrasil
Article següentFutbol i política, de com s’assagen les faltes i les deficiències
Romanista i catalanista. Va assistir, entre altres, al Segon Congrés de Llengua i Literatura Catalanes i va editar els actes del Congrés de l’AILLC de Frankfurt am Main en tres volums. Entre altres càrrecs ha estat membre de la junta directiva de l’Associació Alemanya de Catalanistes (DKV) i de l’Associació Internacional de Llengua i Literatura Catalanes (AILLC).

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here