La Generalitat reclama al Ministeri la codirecció de Rodalies Catalunya fins al traspàs integral
El Govern ha reclamat al Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible la codirecció de Rodalies de Catalunya mentre duri el procés de traspàs integral a la Generalitat, una demanda que, de fet, ja s’havia fet arribar quan es va fer pública la marxa de l’anterior directora de Rodalies de Catalunya. El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla, ha reiterat aquesta voluntat del Govern després de la reunió convocada avui de l’Òrgan Mixt de Coordinació i Control Generalitat-Renfe a la seu del Departament de Territori, a la qual no han assistit els representants de l’operadora.
Sanglas ha argumentat que la convocatòria de la reunió de l’Òrgan Mixt no s’havia pogut fer fins aquesta tarda en no haver rebut resposta del Ministeri a aquesta demanda del Govern de la Generalitat de codirigir Rodalies de Catalunya. Renfe va demanar el passat 22 de març una reunió de l’Òrgan Mixt per nomenar el nou director. La Generalitat va respondre amb la demanda de la codireció, deixant clar que a la reunió s’havien de tractar altres aspectes, com les incidències, la planificació dels serveis alternatius en cas d’obres com les que estan afectant l’R3 o les noves freqüències en les rodalies de Lleida.
En aquest sentit, “i tenint en compte els dubtes que ens han expressat des de l’operadora”, ha exposat el secretari, el Departament ha reclamat a Renfe “que compleixi el seu compromís” d’incrementar les freqüències entre Lleida i Manresa aquest estiu per a culminar la duplicació dels serveis entre Cervera i Manresa que va acordar la Generalitat amb l’Estat.
A principis de febrer va entrar en funcionament l’RL3 entre Cervera i Manresa, amb un increment de quatre expedicions per sentit entre aquests municipis. Aquesta era una primera fase de les millores en el servei a les Rodalies de Lleida,. Segons l’acord a què havien arribat la Generalitat i Renfe, a partir d’aquest estiu s’implantaria la segona fase de les millores, en concret entre Lleida i Manresa (l’RL4), que passaria de 3 a 5 freqüències. L’objectiu: doblar els serveis a les rodalies de Lleida (Cervera-Lleida-Manresa), de 6 a les 12 previstes. Renfe hi prestarà aquests serveis fins que Ferrocarrils de la Generalitat passi a ser-ne l’operadora, el segon semestre de 2025.
Així, el secretari de Mobilitat i Infraestructures ha lamentat que l’absència a la reunió dels representants de l’operadora ha impedit concretar i avançar en la millora del servei tant a la rodalia de Lleida com a altres àmbits territorials. Per la seva banda, el director general de Transports i Mobilitat, Oriol Martori i Gallissà, ha recordat que l’ordre del dia de l’Òrgan Mixt preveia fins a 10 punts perquè Renfe expliqués les diferents afectacions del servei de Rodalies. “Era el moment, per exemple, d’explicar la reconfiguració de serveis o els plans alternatius pels talls de les obres de desdoblament de l’R3”, ha etzibat.
Pel que fa a serveis, el secretari Sanglas ha reiterat la necessitat que Renfe recuperi el servei Avant Tortosa-Barcelona i la parada de l’Euromed a l’Aldea, i que millori el servei Avant entre Lleida i Barcelona en hora punta del matí. D’altra banda, ha posat de relleu la conveniència d’un nou servei regional entre Tortosa i Figueres passant pel Vallès; el perllongament de l’RT2 fins a Vilafranca del Penedès, la reconfiguració de l’R2 i dels Regionals del sud de Catalunya del país; la connexió del Baix Llobregat amb la UAB a Cerdanyola Universitat o la millora de freqüències i ampliació de l’R8.
Sanglas també ha posat de relleu que a la reunió també estava previst continuar tractant aspectes relacionats amb les afectacions per obres i els serveis alternatius de transport, el seguiment de les incidències que es produeixen a la xarxa.