
40  anys  del  “Brusi”
autogestionat
written by Santiago Vilanova | 11 de març de 2023
El 9 de març de 1983 vam treure el primer número del “Diario
de Barcelona” autogestionat. És a dir, quan la propietat ja
era  de  Publiagraf  (Publicaciones  Periódicas  y  de  Artes
Gráficas,  Sociedad  Anónima  Laboral).  Deixàvem  enrere  les
etapes de Barcelona de Publicaciones S.A. (1940-1983) i d’uns
consells d’administració dominats per destacades personalitats
de la burgesia, especialment per les famílies Godó, Mateu,
Suqué, Santacreu, Echevarria Puig… Un any després, el 22 de
març de 1984, ens vam veure obligats a deixar de publicar el
diari quan Papelera Española va negar-se a subministrar-nos
bobines de paper premsa.

Aquell col·lectiu de periodistes, treballadors d’impremta -que
amb coratge feien funcionar la rotativa Harris-Marinoni- i
d’administració vam tenir el control absolut de la propietat i
la línia editorial del diari. Un fet insòlit si pensem que es
tractava d’un òrgan de comunicació com el “Brusi”, fundat el
1792,  quan  encara  l’explotació  d’una  impremta  es  feia
mitjançant un privilegi reial. Va ser un napolità vingut de
Madrid, Pedro Pablo Hussón de Lapezarán, que va aconseguir de
Carlos IV la llicència per publicar el “Diario de Barcelona” i
que obtingué el permís de l’Ajuntament de posar l’escut de la
ciutat a la capçalera. L’1 d’octubre d’aquell any  s’imprimia
per primer cop un senzill diari de quatre planes que amb el
temps  esdevindria el més antic del continent i el segon
europeu al darrera del “The Times” (1785). Al llarg de la seva
vida va tenir directors de prestigi intel·lectual com Antoni
Brusi,  Joan  Mañé  i  Flaquer,  Miquel  dels  Sants  Oliver  i
col·laboradors  com  Joaquim  Rubió  i  Ors,  Víctor  Balaguer,
Manuel Milà i Fontanals i Joan Maragall.

Els antecedents de com es va produir l’etapa autogestionària,

https://unilateral.cat/2023/03/11/40-anys-del-brusi-autogestionat/
https://unilateral.cat/2023/03/11/40-anys-del-brusi-autogestionat/


amb els intents inicials i meritoris dirigits pels directors
Joan Manuel Blasco i Lluís Llobet,  s’expliquen en detall en
el llibre “La crisi d’identitat del Brusi” (1972-1992) escrit
per Víctor Saura, Joan Carles Clarós i Xavier Vilà (Col·legi
de Periodistes de Catalunya/Diputació de Barcelona, 1993). És
un treball objectiu indispensable. No m’hi allargaré però vull
aclarir que sense l’acció del Sindicat de Treballadors de
Premsa de Barcelona (STPB) l’arxiu i la capçalera del vell
“Brusi”  podien haver acabat subhastades i controlades per
l´extrema dreta.

El fet que el diari canviés la capçalera tradicional per una
que emulava “Libération”, el nostre model de referència, i
relegués  l’escut  de  la  ciutat  a  la  pàgina  editorial  va
ocasionar  un  gran  impacte.  Volíem  mostrar  als  lectors  i



lectores que, tot i el respecte que teníem per les èpoques que
el “Brusi” va ser dirigit per Josep Pernau, Antonio Franco i
Tristán La Rosa (1974-77), aquella era una opció de ruptura
amb  l’establishment  periodístic.  Amb  el  disseny  volíem
visualitzar que iniciàvem una nova etapa on els moviments
socials tindrien el protagonisme que han acabat tenint en
l’actualitat.  Vam  avançar-nos  a  parlar  sobre  l’economia
circular;  les  energies  renovables;  l’agricultura  biològica;
els oligopolis energètics; la militarització de l’economia;
l’impacte social de les noves tecnologies; la colonització de
l’espai; les noves formes de sindicalisme i de governança
relacionades amb la crisis ecològica… Eren temes i anàlisis
que dominaven el nostre full de ruta.

En aquella aventura hi van participar els redactors en cap
Carme Alcalde, Josep Català i Alfons Ribera; Jaume Reixach
(Barcelona-Catalunya);  Eduard  Pons  Prades  (Espanya);  Lídia
Vilalta (Internacional); Dolors Palau (Lletres); Fernando Ruiz
de Villalobos (Espectacles); Josep Iglesies del Marquet (Art);
Xavier Borràs (Dominical); Jordi Camí (Fotos); Enric Bañeres
(Esports);  Joan  Blàzquez  (Maquetació);  Elvira  Siurana
(secretaria de direcció) i els dibuixants Bosch (amb la seva
secció  “Polit-tics”),  Trallero  i  Ferreres.  També  hi  van
participar joves periodistes com l’olotí Carles Llorens; uns
experts en el periodisme d’investigació com Adolfo Barricard i
Xavier  Garcia,  cofundador  del  Col·lectiu  de  Periodistes
Ecologistes el 1977.

Entre  els  principals  col·laboradors,  alguns  amb  seccions
fixes, destacaven Joan Oliver (Pere Quart), que va inaugurar
“El finestral” amb un article titulat “Imaginació i memòria”;
Quim Monzó; Teresa Pàmies; Pere Calders; Imma Tubella; Marta
Pessarrodona; Manuel de Seabra; Isabel Clara-Simó; Santiago
Cucurella; Maria José Ragué; Rosa Fabregat; Jesús Infante;
Francisco Candel; Soledad Balaguer; Anna Moix; Lluís Busquets
i  Grabulosa  (periodista  olotí  que  escrivia  la  “Punta  de
Pica”); Víctor Alba; Josep-Vicent Marqués; Pilar Rahola (“La



baldufa”); Joan Josep Isern ( “Totus Tuus”), entre d’altres
lletraferits.

El nostre esforç i activisme professional va ser reconegut
quan  l’alcalde  Pasqual  Maragall   ens  va  atorgar  el  Premi
Ciutat de Barcelona de Periodisme 1983. Però he de dir que mai
vam rebre un duro de subvencions oficials per la nostra tasca,
ni ajuts per les pàgines que publicàvem en català, mentre sí
que les rebien els altres diaris. La reconversió  tecnològica
del sector va anar també contra la continuïtat i el procés es
va anar asfixiant.

El 1985 l’Ajuntament de Barcelona va comprar l’arxiu i la
capçalera del diari a Publiagraf per 28 milions de pessetes i
després de diferents propietaris, entre ells el Grup Z, es va
deixar de publicar en paper el 1993.  Ara s’edita en forma
digital pels estudiants del grau en Periodisme de la UPF.

Aquell   “Brusi”  autogestionat  mereix  formar  part  de  la
història del periodisme del nostre país.


