Pla de digitalització sistemàtic dels fons fotoquímics de la Filmoteca
La Filmoteca de Catalunya ha posat en marxa un pla sistemàtic de digitalització dels seus fons fotoquímics per fer-los accessibles al públic, amb la col·laboració de l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya, ESCAC.
La iniciativa ha estat presentada avui, coincidint amb el Dia Mundial del Patrimoni Audiovisual, en una acte en què hi ha participat la consellera de Cultura, Natàlia Garriga i Ibáñez, que ha visitat al Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca a Terrassa i la seu de l’ESCAC, on es troben els escàners que s’han adquirit i la sala de color necessaris per realitzar les digitalitzacions.
Durant la presentació, la consellera ha recordat que “l’audiovisual és un eix prioritari del Departament de Cultura” però que aquesta prioritat no es tradueix només en el foment de la producció, ja que “també és clau la preservació i la difusió del nostre patrimoni audiovisual” .
Garriga ha destacat que “aquest projecte de digitalització reforça el paper de la Filmoteca com a conservador i difusor del nostre patrimoni audiovisual i com a actor fonamental en les polítiques de suport i foment de l’audiovisual”.
A les tasques de conservar, restaurar i preservar, la Filmoteca no pot renunciar a afegir la de difondre. Per a això, en el context digital predominant en l’exhibició cinematogràfica, és imprescindible la posada en marxa d’un pla sistemàtic que aquest primer any digitalitzarà 8 llargmetratges i 8 curtmetratges realitzats a Catalunya a partir dels anys 40 del segle passat i dels quals no es disposa de còpies digitals. Aquests títols s’afegiran al catàleg Bàsics del Cinema Català i Singulars de la Filmoteca, que ja compta amb 25 llargmetratges i 40 curts en suport digital.
El procés de treball es porta a terme al Centre de Conservació i Restauració de la Filmoteca, on hi ha els materials originals i el sistemes de restauració digital i codificació per a difusió i llarga conservació; i a l’ESCAC, on hi ha l’escàner per a fer-ne la captura digital i la sala de color per a fer-ne l’etalonatge o correcció de color.
Amb aquest coneixement i infraestructura compartida, la Filmoteca de Catalunya pot dur a terme el projecte de digitalització del patrimoni fílmic, i els alumnes de l’ESCAC poden continuar rodant en fotoquímic i fer la captura digital, dins l’escola, com a part de la formació.
A partir de 2023 i en els propers exercicis, una comissió externa i representativa del sector cinematogràfic determinarà els títols a digitalitzar, a proposta de la Filmoteca, seguint els criteris de l’estat de conservació, la manca de còpies digitals disponibles i la conformitat dels propietaris dels drets a cedir-los per a ús cultural. Així es preveu que cada any el catàleg augmenti en deu llargmetratges i una desena de curts digitalitzats.
Aquestes són les digitalitzacions de 2022:
Llargmetratges:
·Un vaso de whisky (Julio Coll, 1958)
·A tiro limpio (Paco Pérez Dolz, 1963)
·Los felices 60 (Jaime Camino, 1963)
·Vida de família (Josep Lluis Font, 1964)
·Furiaespañola (Francesc Betriu, 1974)
·La ciutat cremada (Antoni Ribas, 1975)
·Boom Boom (Rosa Verges, 1990)
·Tren de sombras (José Luis Guerin, 1997)
Curtmetratges:
·Lecciones de cinematografía (Paco Pérez Dolz, 1956)
·Circles(Ricard Bofill, 1966)
·Oda a Gaudí (Jordi Vall Escriu, 1967)
·Picasso-136 (Jordi Vall Escriu, 1969)
·Picasso a Catalunya (Josep Palau i Fabre, 1979)
·Picasso l’alegria de viure (Jordi Artigas,1981)
·El museu dels tres palaus (Josep Maria Forn, 1982)
·Picasso nostre (Maria Lluïsa Borràs González,1982)