Els plans Ofercat de promoció del català al comerç arriben a 28 ciutats catalanes
El Departament de Cultura, a través de la seva Direcció General de Política Lingüística (DGPL) i el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), amb la col·laboració de les àrees de dinamització econòmica dels ajuntaments i amb les associacions de comerciants, inicien ja la tercera fase del desplegament del seu programa per a la sensibilització sobre l’ús del català, conegut com a Ofercat.
L’Ofercat és un programa de la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, iniciat l’any 2000, per conèixer de manera sistemàtica l’oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya per impulsar-hi accions específiques de promoció del català.
Per aquest motiu, la iniciativa vol donar suport especialment als propietaris d’establiments comercials regentats per persones nouvingudes a Catalunya. Els plans Ofercat recullen actuacions per tal que el català guanyi més presència i ús oral i escrit, allà on es detecta aquesta necessitat arran de l‘estudi Ofercat, que duen a terme la DGPL i el CPNL.
Els plans Ofercat es van iniciar el 2018 a les ciutats de Badalona, Girona, Granollers, l’Hospitalet de Llobregat, Lleida, Tarragona, Tortosa i el Vendrell.
El 2019 s’hi van incorporar les ciutats de Castelldefels, Cornellà de Llobregat, Mataró, el Prat de Llobregat, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Terrassa, Vic, Vilafranca del Penedès i Vilanova i la Geltrú.
Ara, amb la posada en marxa de la tercera fase, s’hi han inclòs les poblacions de Cerdanyola del Vallès, Manresa, Molins de Rei, Mollet, Reus, Rubí, Sant Cugat, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet i Viladecans.
Des de 2018, els plans Ofercat es porten a terme a les ciutats de les seus dels 22 centres del Consorci per a la Normalització Lingüística, a les que tenen més de 50.000 habitants o són capital de comarca de més de 30.000 habitants. El conjunt de plans abastaran 43 nuclis d’observació que corresponen a 33 ciutats i a 10 districtes de Barcelona.
Els plans inclouen les sessions de sensibilització per a comerciants; les sessions d’assessorament lingüístic del projecte elteunegoci.cat amb la Fundació puntCAT; les sessions “Comunica’t amb èxit” amb PIMEC, o el nou projecte “Comerços aprenents” per als professionals d’origen estranger sense coneixements de la llengua catalana.
Com a material de referència, la Direcció General de Política Lingüística ha editat l’opuscle multilingüe “El català al comerç!”, amb versions adaptades a cada municipi, que informa sobre les obligacions lingüístiques del Codi de consum i els avantatges d’usar el català des d’una perspectiva de màrqueting; a més d’informació dels cursos i serveis de català que ofereix el CPNL i de programes com el Voluntariat per la llengua. Aquest material està disponible en català, castellà, àrab, urdú i xinès.
El nou projecte “Comerços aprenents”, que s’està impulsant com a pla pilot, té per objecte que les persones immigrades que regenten comerços tinguin la mínima competència oral en català per atendre els clients en aquesta llengua en les qüestions més bàsiques. Amb un mètode similar al del Voluntariat per la llengua i 10 sessions d’uns 10 minuts conduïdes per tècnics del Consorci per a la Normalització Lingüística, els comerciants que hi participin seran capaços de començar una conversa en català amb la clientela, cosa que facilitarà també que els clients també s’hi adrecin en aquesta llengua.
L’Ofercat s’emmarca a l’Agenda de foment del català en el món de l’empresa i el comerç que, amb el segell genèric ‘Català i empresa, ja estàs al dia?’, impulsa Política Lingüística amb el CPNL, que en fa el desplegament territorial i en planifica les sessions d’assessorament i sensibilització.
La DGPL impulsa també el programa “Emmarca’t” adreçat a grans marques i corporacions, amb línies de suport específiques a projectes d’empreses i d’entitats de l’àmbit empresarial i del treball.