El Govern de Catalunya atorga els Premis Nacionals de Comunicació 2016 a Carles Capdevila, el Club Súper3, El matí i la mare que el va parir, Nació Digital, BTV i el publicista Oriol Villar
El jurat de la XVI edició dels Premis Nacionals de Comunicació ha decidit atorgar els guardons d’enguany al periodista Carles Capdevila, en la categoria de Premsa; al Club Súper3 de Televisió de Catalunya, en la categoria de Televisió; al programa El matí i la mare que el va parir, de Radio Flaixbac, en la categoria de Ràdio; al diari Nació Digital, en la categoria de mitjans d’arrel digital; a BTV, en la categoria de mitjans de proximitat, i al publicista Oriol Villar, creador de les campanyes Mediterràniament, en la categoria de Publicitat.
Els Premis van ser creats l’any 1999 amb motiu dels 75 anys del naixement de la primera emissió regular de ràdio a Catalunya. L’objectiu dels guardons és atorgar un reconeixement a les aportacions més rellevants en el camp de la comunicació a Catalunya, tant si han estat realitzades per professionals com per qualsevol entitat pública o privada.
El lliurament dels premis tindrà lloc el proper 14 de novembre en un acte presidit pel president de la Generalitat, Carles Puigdemont, al Palau de la Generalitat.
Guardonats d’enguany
El jurat ha valorat de Carles Capdevila el seu “gran sentit de l’ètica i de la dignitat” al capdavant de l’arrencada i els primers anys del diari Ara. Durant els anys de la seva direcció, segons destaca el jurat, aquest diari ha mantingut una proposta editorial que “ha tingut en compte l’educació i el foment dels valors, incorporant-los a la quotidianitat del periodisme”.
En la categoria de Televisió, el jurat ha premiat el Club Súper3, de Televisió de Catalunya, del qual ha destacat que, amb més d’1,4 milions de socis i 25 anys de trajectòria, “és una història d’èxit sense gaires precedents a les televisions, tant públiques com privades, d’Europa”. Per al jurat, es tracta d’un dels clubs d’aquestes característiques amb més associats del món, un espai d’entreteniment i pedagogia lúdica que ha sabut evolucionar al llarg del temps.
En la categoria de Ràdio, el jurat ha volgut guardonar el programa El matí i la mare que el va parir, de Ràdio Flaixbac, un espai que és, després de setze anys d’emissió, “el programa despertador i d’entreteniment amb la trajectòria més llarga del panorama radiofònic en català”, i és, també, “un dels referents de l’emissora de radiofórmula que ha assolit el lideratge nacional absolut del seu sector”. El matí i la mare que el va parir, mitjançant l’alegria i l’humor de la seva proposta, ha estat una peça “clau” en la incorporació de l’audiència juvenil a la ràdio.
Pel que fa a la categoria de Mitjans d’arrel digital, el jurat ha premiat els 20 anys de Nació Digital. Present a la xarxa des del mes de maig de 1996, inicialment mitjançant el diari digital comarcal Osona.com, Nació digital “ha crescut ininterrompudament” des d’aleshores. Edicions territorials arreu de Catalunya, edicions especialitzades i “un plantejament d’innovació i incorporació constant de noves propostes, formes d’accés i talents”, l’han dut al lideratge de la premsa digital en llengua catalana, fent palesa “l’ oportunitat que les tecnologies de la informació brinden a l’espai català de comunicació”.
El jurat dels Premis Nacionals de Comunicació també ha reconegut, en la categoria de Mitjans de proximitat, Barcelona Televisió. Amb 22 anys d’existència, i en un entorn tan demogràficament i culturalment complex com és la capital del país, BTV “ofereix una informació de proximitat àgil, útil i de qualitat, a càrrec d’un gran equip professional”, destaca el jurat. “Sempre innovadora i en constant evolució”, afegeix, ha anat incorporant eines multimèdia, programació a la carta i accés des de diferents suports, i, des de fa gairebé dos anys, ha sumat a la seva oferta una emissora de ràdio de freqüència modulada, Barcelona FM.
El Premi Nacional de Publicitat s’ha atorgat a Oriol Villar. Per al jurat, les seves propostes publicitàries, a banda d’una “gran qualitat formal i provada eficàcia”, contribueixen a “bastir un univers propi, singular, que es caracteritza per uns hàbits socials en què resulta fàcil reconèixer-se”. Les seves campanyes, perfeccionistes i curoses amb els detalls, ofereixen un producte o un servei, però també un ambient i una certa filosofia de vida: una visió local amb vocació universal.
Finalment, el jurat ha decidit atorgar una Menció d’honor a títol pòstum a la figura de Leopoldo Rodés Castañé. Llicenciat en dret per la Universitat de Barcelona, fundador de Mediaplanning, president d’Havas Media i de la Fundació Macba, entre d’altres, el 1985 va ser també president del comitè de la candidatura dels Jocs Olímpics de Barcelona, i, un cop assignats els Jocs, formà part del comitè executiu de Barcelona 92. La seva petja a l’àmbit de la comunicació i la cultura catalanes i el seu compromís amb la ciutat de Barcelona són inesborrables.
El jurat del Premis Nacional de Comunicació està presidit en aquesta edició per la consellera de la Presidència, Neus Munté, i en formen part el secretari de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació, Miquel Gamisans Martín, en qualitat de secretari del jurat; el president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya, Roger Loppacher; el secretari de Difusió i Atenció Ciutadana, Jordi Vilajoana; la degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Neus Bonet; la degana del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, Rosa Romà; la catedràtica de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Autònoma de Barcelona, Rosa Franquet; el catedràtic de la Facultat de Comunicació Blanquerna de la Universitat Ramon Llull, Josep Lluís Micó; el professor de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra, Joan Corbella Cordomí, i la periodista Cristina Puig.