Imatge artística de Pròxima b
image_pdfimage_print

Un equip internacional d’astrònoms encapçalats pel català Guillem Anglada Escudé ha trobat el planeta més pròxim fora dels nostre sistema potencialment habitable, amb possibilitats de tenir aigua líquida a la superfície. L’exoplaneta es diu “Pròxima b”, té una mida un 30% superior a la Terra, una superfície sòlida, orbita l’estrella més pròxima a nosaltres, Pròxima Centauri, i dóna una volta al voltant del seu sol en 11 dies.

Pròxima b és molt més a prop de la seva estrella que la Terra del seu Sol. Tot i les distàncies curtes Pròxima b rep del seu sol només dues terceres parts de l’energia que el nostre planeta rep del Sol. Proxima Centauri és una nana vermella que forma part del sistema estel·lar triple Alfa Centauri. Aquesta estrella només té un 12% de la massa solar i brilla un 0,15% en comparació amb el nostre astre.

Pròxima b es troba a 4,2 anys llum (40 bilions de quilòmetres) i es trigaria 75.000 anys a arribar, basant-se en la màxima velocitat aconseguida fins ara per una nau: els 60.000 quilòmetres per hora en els quals va viatjar la Voyager 1 en els anys 70.

Publicitat

La troballa l’ha fet pública aquest dimecres la revista “Nature” i ha estat possible gràcies al potent telescopi de La Silla, a Atacama, Xile.