María José Salvador i Josep Rull
María José Salvador i Josep Rull

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull, i la titular d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana, María José Salvador, han fet front comú aquest dilluns per reclamar l’impuls del Corredor Mediterrani.

Els dos governs han acordat avançar en dues línies. D’una banda, demanar al Ministeri de Foment calendaris “clars, certs, coneguts, previsibles i avaluables”, en paraules de Rull, “perquè no tenir uns terminis clars genera uns nivells altíssims d’inseguretat jurídica per part de les empreses que tenen inversions compromeses ja”. I d’altra banda, un model de governança diferent. Així, s’ha acordat sol·licitar al ministeri la creació de la figura del coordinador del Corredor com tenen els grans eixos a nivell europeu, que permeti saber com s’està gestionant els terminis i com s’està executant aquesta obra.

El titular de Territori i Sostenibilitat també ha avançat la creació, a Catalunya, de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, que es constituirà el dia 25 de maig i que estarà presidida pel president de la Generalitat, Carles Puigdemont. Rull ha dit que per a aquesta taula “seguirem un esquema similar al del País Valencià, amb representants de les cambres de comerç, sindicats, patronal, universitats, món local… Tot allò que es desenvolupa a l’entorn d’aquest Corredor Mediterrani”.

Però l’estratègia conjunta de Catalunya i València no només acaba en aquests dos territoris i en el treball conjunt de la taula catalana i el Fòrum de València. La intenció és traçar una “estratègia multilateral” i incorporar també Múrcia, Andalusia i l’Aragó.

La consellera Salvador s’ha referit a les poques inversions de l’Estat espanyol en el Corredor Mediterrani aquesta passada legislatura i les ha titllat, fins i tot, de “desinversions”. “S’ho han de fer mirar –ha dit- i nosaltres continuarem reivindicant que s’inverteixi el que cal per a la millora de la connectivitat entre Alacant, València i Barcelona, davant de l’actual govern en funcions i de cara al nou govern que surti”. “La realitat és que entre valència i Barcelona continuem tenint la comunicació que teníem l’any 1997”, ha conclòs.

María José Salvador ha afegit que la Generalitat Valenciana i la Catalana treballaran “de manera bilateral” específicament per resoldre, planificar i reivindicar davant del Ministeri de Foment la línia de mercaderies Castelló-Tarragona que havia d’estar acabada l’any 2015 i encara ni s’ha començat. A més, també servirà per abordar el tram Vandellòs-Tarragona que, la ministra Pastor, en la visita a Catalunya, va dir que serà de via única i no estarà fins a l’any 2017, la qual cosa ha qualificat com “una decisió dramàtica per als valencians ja que s’unirà al coll d’ampolla que formarà el Tercer fil”.

Per a la consellera, “la pressió no només s’ha d’exercir cap al Govern d’Espanya, sinó també cap a Brussel·les per tenir contacte directe, davant la desinformació, falta de planificació i canvis en el seu plantejament”.

Aliança estratègica entre València i Múrcia

Altrament, La Comunitat Valenciana i la Regió de Múrcia han apostat per una “col·laboració permanent” i una “aliança estatégica” per reivindicar de manera conjunta millores en matèria de finançament, aigua i infraestructures, tal com ha anunciat el president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig, en la visita institucional a la comunitat veïna, on s’ha reunit amb el seu president, Pedro Antonio Sánchez, per abordar preocupacions comunes com el finançament autonòmic, el transvasament Tajo-Segura i el Corredor Mediterrani.

Puig i Sánchez han coincidit en la rellevància del projecte del Corredor Mediterrani, perquè, segons ha recordat el cap de l’Executiu valencià, “més del 50% de les exportacions es produeixen des d’aquesta àrea d’Espanya”. Per això, Puig ho ha qualificat com el projecte “més important en infraestructures per a l’economia espanyola”, i ha lamentat que aquest sigui un tema de discussió permanent.